Cctv Berkesan


Semenjak 10 tahun dulu saya tulis artikel ini (sekarang sudah 2019), hampir tidak ada perubahan dgn isu pasang CCTV ini. Spt mana kata seorang ustaz....kamu ikut siapa?...Ikut suka!! Jadinya, masalah di bawah ini masih berterusan. Kecurian, kes buang sampah, curi mempelam, terus berlaku. 
1st problem. pembekal hanya mahu jual dan buat untung.

2nd problem. mereka tidak tahu tujuan CCTV dipasang.

3rd problem. mereka tidak tahu teknikal dan spesifikasi CCTV.

4th problem. mereka tidak tahu apa itu keselamatan, ancaman keselamatan, analisa keselamatan, penilaian, matlamat dll, oleh kerana itu, mereka tidak tahu tujuan CCTV dipasang.

5th problem. pegawai yg berurusan mahu buat untung juga [rasuah].

6th problem. tiada khidmat selepas jualan. jika ada, ada banyak lagi perangkapnya di situ! lihat 1st problem.

7th problem. pembekal sub kan kerja kepada kontraktor lain.

8th problem, tiada siapa yg jujur dan ikhlas.
HASILNYA, 
CCTV anda sangat sensitif kepada bekalan letrik dan kilat. Mengapa? sebab mereka tidak pasang wayar 'earth' dengan betul.

CCTV anda mudah disabotaj dan jadi mangsa vandalisma. Mengapa? Mereka tidak faham bahawa semua peralatan keselamatan mesti 'selamat'.

Selain itu, selepas CCTV dipasang, tiada siapa yang kisah. Mengapa? Sebab pembekal tidak nasihatkan anda apa nak buat selepas itu.

Paling sedih, tiada siapa tahu untuk 'operate' sistem ini. Mengapa mereka tidak sediakan manual yg mudah difahami oleh orang macam kita.

Kita pun 'buang' pembekal ini. Jika rosak, kita panggil pembekal lain, dia sendiri pun tak tahu apa nak buat sebab pemasangannya haru biru. Mengapa? Sebab tidak ada layout plan. Akhirnya, kita pun pasang semula yg baru. Begitulah seterusnya....

My God....there are so many problems we face if we want the cctv installed.

perbincangan di atas memberi sedikit panduan tentang apa yang perlu diminta dari pembekal atau pemasang cctv. jika mereka tidak mahu, tak perlu guna khidmat mereka. masukkan semua dalam sebutharga. bila sudaha penuhi semua keperluan, baru bayar.

sudut cctv. pertama jangan mengadap matahari atau spot light. kedua, padangannya mesti luas. jika perlu, ada cctv yg mengadap jalan raya.

kongsi beban. jika boleh kongsi dengan jiran sebelah atau kedai sebelah yg mahu pasang cctv, sudut2 yg kita hendak cover dan jirang perlu cover. ini di sebut sebagai mutually supporting.

isu teknikal. jangan terpedaya dengan teknologi terkini. ia sehaluan dgn kos yg tinggi. apa yg kita hendak sebenarnya. pandangan jauh atau dekat. satu kamera mahal boleh lihat pandangan jauh dan dekat dengan jelas. jika pasang dua kamera murah untuk fungsi itu pun boleh juga. harga 2 kamera ini jauh lebih murah.

mahu high resolution atau low resolution. sebenarnya high resolution ini untuk wayang atau persembahan sesuai lah. untuk biasa ini, janji boleh cam muka dan nampak nombor kereta sudah cukup.

kamera murah jika rosak, boleh buang tanpa menyesal. kamera mahal, nak baiki pun dah nak muntah.

nak guna jenis wireless atau berwayar. jika boleh biarlah berwayar. tapi jika tempat ini ada wifi, boleh juga pasang kamera yg ada wifi.

kalau pembekal bagus, mereka akan pasang wireless camera untuk kita lihat sudut2 yg kita cadang dan dia cadang. lihat mana yg lebih sesuai. kemudian baru buat keputusan. pembekal ini mahal sikit, tapi amat berbaloi.

perlu ada sticker CCTV di tempat anda supaya bakal penjenayah rasa takut sikit.

kalau untuk bank atau mesin ATM, rakaman cctv hendaklah minima 3 bulan. sebab bakal penjenayah akan buat tinjauan dalam masa tersebut. masa itu mereka tidak guna topeng atau helmet tutup muka. dapat nombor kereta atau motor pun sudah cukup.

bab rakaman ini ada perkataan 'auto erase'. maknanya selepas tempoh tertentu ia akan terpadam. kalau kita simpan 7 hari rakaman, yg hari kelapan akan terpadam. lagi lama lagi perlu hard disk yg besar.

BUKU LOG. cctv kena periksa selalu oleh individu yg terlatih. pernah ada satu kes, dah periksa semua, tapi lupa nak tekan 'record'. 

sistem kita kalau boleh ada IP address. [internet protocol]. dgn itu, kita boleh lihat dari tempat lain. kalau pasang di rumah boleh lihat wayang dari ofis atau outstation. lihat dgn telefon pun boleh.

Gabungan cctv, penggera dan kebakaran. pada hari ini, 'deck' yg disediakan itu boleh menggabung cctv, penggera dan smoke detector serta heat detector. maknanya bila ada penyusupan/pencerobohan, alaram akan bunyi sebab ada motion sensor, cctv akan ON dan rakam. benda ini murah saja. tapi al maklum, pembekal akan hantam kita baik-baik punya!

undang-undang privasi. kalau pasang di pejabat, nyatakan dgn jelas, apa tujuannya supaya pekerja faham. jangan ada salah faham, bos hendak mengendap mereka. jangan pasang di tandas!



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://security2523.blogspot.com/2021/01/cctv-berkesan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tulahan Yang Jadi Pembangkang Jadi Pembangkang Berkesan Yang Jadi Kerajaan Tak Macam Kerajaan

Tulahan Yang Jadi Pembangkang Jadi Pembangkang Berkesan Yang Jadi Kerajaan Tak Macam Kerajaan

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 268 hits
Assalam Penulis dah lama tak menulis tentang perjuangan banyak artikel yang ditulis hanya berkaitan analisa tentang politik selepas langkah Sheraton Semasa mula mula PKP bukan penulis tak ada masa nak menulis tapi banyak dihabiskan membuat ...
Anak Dah Masuk Setahun Tapi Tak Cukup Berat Ibu Boleh Cuba 8 Tip Ini Pasti Berkesan

Anak Dah Masuk Setahun Tapi Tak Cukup Berat Ibu Boleh Cuba 8 Tip Ini Pasti Berkesan

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 318 hits
Salah satu masalah dalam aspek penjagaan anak adalah apabila bayi kurang berat Ada beberapa cara menaikkan berat badan bayi yang boleh diamalkan Garis panduan penjagaan anak Berdasarkan garis panduan umum seorang bayi harus membesar sekitar...
Turki Sahkan Vaksin China Berkesan

Turki Sahkan Vaksin China Berkesan

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 336 hits
BernamaBEIJING Turki mengesahkan vaksin COVID 19 yang dibangunkan China terbukti selamat dan berkesan memberi perlindungan sekali gus membolehkan program vaksinasi dimulakan Menteri kesihatan negara itu Fahrettin Koca dalam sidang media pad...
Cara Lebatkan Buah Mulberry Dengan Mudah Memang Berkesan

Cara Lebatkan Buah Mulberry Dengan Mudah Memang Berkesan

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 721 hits
Cara Lebatkan Buat MulberryBuah mulberry memang sedap dimakan begitu sahaja Ia sering digunakan dalam pembuatan makanan dan minuman Mai memang suka Petik terus dari pokok bilas sekejap dan makan Dulu Mai tak reti menjaga pokok ini buah pun ...
Anak Pun Perlukan Ruang Peribadi Cepat Cepat Asingkan Tempat Tidur Anak Ini Tip Paling Berkesan

Anak Pun Perlukan Ruang Peribadi Cepat Cepat Asingkan Tempat Tidur Anak Ini Tip Paling Berkesan

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 454 hits
Bukan sahaja mak ayah anak anak sendiri akan meminta untuk ruang peribadi mereka bila sampai masanya Sebagai mak ayah kitalah yang perlu mendorong anak untuk segera berdikari dan asingkan tempat tidur ketika waktu kecil Tak sampai hati Penu...
Kapolri Idham Azis Dalam Masalah Besar Anak Buah Ketahuan Komnas Ham Hapus Cctv Pembunuhan

Kapolri Idham Azis Dalam Masalah Besar Anak Buah Ketahuan Komnas Ham Hapus Cctv Pembunuhan

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 230 hits
Duh Kabar Buruk Jenderal Idham Azis dalam masalah besar Anak Buahnya ketahuan pihak Komnas HAM menghapus Rekaman CCTV saat aksi terbunuhnya Laskar FPI enam anak buah Habib Rizieq Shihab Di luar dari kabar Habib Rizieq Shihab hari ini yang m...
Ini Penyebab Cctv Di Tol Cikampek Rusak Saat Insiden Penembakan 6 Laskar Fpi

Ini Penyebab Cctv Di Tol Cikampek Rusak Saat Insiden Penembakan 6 Laskar Fpi

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 152 hits
Sementara itu terkait adanya konsentrasi petugas keamanan berseragam lengkap pada tanggal 6 7 Desember 2020 di sejumlah titik gerbang tol rest area dan jembatan penyeberangan di sejumlah titik sepanjang Tol Jakarta Cikampek Komnas HAM menda...
Supplemen Mencegah Covid 19 Yang Berkesan Dan Selamat

Supplemen Mencegah Covid 19 Yang Berkesan Dan Selamat

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 236 hits
Terbaru kadar keberjangkitan virus Covid19 sangat cepat dalam komuniti kita Kes harian yang semakin hari semakin tinggi amat membimbangkan Supplemen Mencegah Covid 19 Yang Berkesan Dan Selamat perlu diambil sentiasa supaya dapat mencegah ki...
Akhirnya Dibongkar Komnas Ham Cctv Di Km 50 Tol Cikampek Diambil Anggota Polisi

Akhirnya Dibongkar Komnas Ham Cctv Di Km 50 Tol Cikampek Diambil Anggota Polisi

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 251 hits
Fakta fakta kasus penembakan 6 laskar Front Pembela Islam di Tol Jakarta Cikampek Km 50 perlahan lahan terungkap Tabir yang menutup kasus tersebut pelan pelan terungkap oleh Komnas HAM RI Ternyata Komnas HAM menemukan adanya anggota kepolis...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama