Calon Mca Beri Kesan Negatif Buat Bn Ide



Percaturan Barisan Nasional (BN) mempertaruhkan calon MCA dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Tanjung Piai dijangka memberikan kesan negatif.

Berdasarkan kaji selidik Institut Darul Ehsan (IDE), ini kerana satu pertiga pengundi terutama kategori atas pagar meletakkan calon sebagai penentu kepada pilihan mereka khususnya dalam kalangan Melayu.

Timbalan Pengerusi IDE Prof Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman berkata, keadaan itu berbeza dengan penyokong Pakatan Harapan meskipun bukan Melayu namun tetap mengutamakan parti sebagai faktor pemilihan.

Pengundi Melayu, katanya, sudah tentu akan berhadapan dengan dilema membuat keputusan sama ada memilih MCA yang menolak hudud atau calon Melayu dari Pakatan Harapan.

“67 peratus pengundi mengutamakan calon dan 33 peratus mempertimbangkan parti.

“Dalam konteks dalam kalangan (penyokong) UMNO pengamatan kami mereka mahukan dari kalangan Melayu tetapi atas pertimbangan pemimpin BN mereka meletakkan bekas calon yang kalah sebelum ini. Ini akan mempengaruhi keputusan.

“Ada kesan apabila BN meletakkan MCA sebagai calon. Dengan Cina sebagai calon MCA ia memberikan sedikit kelebihan kepada Pakatan Harapan,” katanya dalam sidang media PRK Tanjung Piai: Satu Analisis di pejabat Ide di sini, hari ini.

BN mengumumkan ketua Bahagian MCA, Wee Jeck Seng yang pernah menjadi Ahli Parlimen kawasan itu dua penggal sejak 2008 sehingga tewas pada pilihan raya umum yang lalu untuk kembali pertanding pada 16 November nanti.

Pakatan Harapan pula mempertaruhkan Ketua Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Bahagian Tanjung Piai, Karmaine Sardini, 66 sebagai calon mereka.

Mohammad Redzuan turut mengulas mengenai Muafakat Nasional yang termeterai antara BN dan Pas.

Katanya, perkembangan terbaharu itu tidak memberi kelebihan di Tanjung Piai walaupun ia satu gambaran yang baik.

“Ada yang kata kerjasama UMNO dan Pas beri gambaran baik tapi ia tidak memainkan peranan penting,” ujarnya.

Di sebalik kaji selidik yang tidak begitu memihak kepada pembangkang, Mohammad Redzuan menyifatkan prestasi BN di kawasan Parlimen itu stabil berdasarkan undi yang diraih pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-11 iaitu sebanyak 28,046 undi, PRU12 (23,302) dan PRU13 (25,038) tidak mengalami penurunan yang ketara.

Malah, katanya, pada PRU14 ketika berlakunya ‘tsunami’ politik Malaysia, penurunan undi juga tidak ketara bagi BN di mana Jeck Seng memperoleh 23,255 undi yang mana menurut beliau turut dipengaruhi faktor keluar mengundi dan pengundi atas pagar. Mengulas lanjut, katanya, BN mempunyai lebih peluang sekiranya jumlah keluar pengundi pada 16 November nanti tinggi termasuklah membawa balik pengundi luar sebanyak 56 peratus.

Ini menurut Mohamad Redzuan ,beradasarkan pemerhatian IDE dalam beberapa PRK yang lalu iaitu Sg Kandis, Sri Setia, Balakong dan Cameron Highland.

Katanya, pengundi luar kawasan Tanjung Piai tetapi masih di Johor (23 peratus), Lembah Klang (7 peratus), Singapura (10 peratus), luar negeri (12 peratus), luar negara selain Singapura (1 peratus) dan lain-lain (3 peratus),” katanya.

Perincian itu dibacakan Mohammad Redzuan semasa membentangkan analisis kajian IDE pada 18 hingga 20 Oktober yang lalu, melibatkan 1,518 responden di kawasan Parlimen Tanjung Piai.

Beliau juga melihat kelebihan BN dari sudut kekuatan jentera yang boleh menggerakkan usaha semsa berkempen, dalam masa yang sama Pakatan Harapan pula, katanya, mempunyai lebih banyak ruang kerana memegang tampuk pemerintahan peringkat Pusat dan negeri.

Justeru beliau membuat kesimpulan bahawa kedua-dua parti utama yang akan bertanding ini mempunyai peluang tidak jauh beza untuk memenangi PRK Tanjung Piai.

“Dari segi mikro, kedua-dua parti mempunyai ruang dan peluang yang sama kalau menggunakan strategi yang betul,” katanya lagi.

Tanjung Piai mempunyai, 53,528 undi yang mana lebih separuh daripadanya adalah Melayu manakala Cina 42 peratus dan India 1 peratus.

Pada PRU-14 yang lalu, calon Pakatan Harapan Md Farid daripada Parti Pribumi Bersatu (Bersatu) yang meninggal dunia September yang lalu berjaya memecah tradisi apabila menembusi kawasan Parlimen, mengalahkan Wee dengan majoriti undi 21, 255.-MalaysiaGazette

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2019/11/calon-mca-beri-kesan-negatif-buat-bn-ide.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tanjung Piai Calon Bn Dari Mca

Tanjung Piai Calon Bn Dari Mca

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 207 hits
Calon BN bagi kerusi parlimen Tanjung Piai mungkin dari parti MCA berdasarkan keyakinan Umno bahawa kawasan tersebut kubu kuat mereka dan tiada masalah untuk mengekalkan undi yang diperolehi pada pilihan raya umum ke 14 lalu Sangkaan itu le...
Ketua Bahagian Umno Mca Disebut Antara Calon Bn Di Tg Piai

Ketua Bahagian Umno Mca Disebut Antara Calon Bn Di Tg Piai

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 255 hits
Nama Ketua Bahagian Umno Tanjung Piai Jefridin Atan dan Ketua MCA Tanjung Piai Wee Jeck Seng disebut sebut antara calon yang akan dipertaruhkan BN dalam Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai 16 Nov nanti Malaysiakini difahamkan sehingga artikel i...
Boikot Calon Dari Mca Peluang Cerah Ph Pertahan Tanjung Piai

Boikot Calon Dari Mca Peluang Cerah Ph Pertahan Tanjung Piai

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 717 hits
Pada artikel lalu blog ini melaporkan mungkin berlaku pemboikotan dikalangan UMNO sekiranya calon dari MCA di putuskan untuk menentang Pakatan Harapan di pilihan raya kecil Parlimen Tanjung Piai Walaupun blog ini tidak mengupas secara teper...
Prktgpiai Datuk Seri Wee Jeck Seng Dari Mca Calon Bn Di Tanjung Pial

Prktgpiai Datuk Seri Wee Jeck Seng Dari Mca Calon Bn Di Tanjung Pial

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 562 hits
BARISAN Nasional meletakkan Wee Jeck Seng daripada MCA untuk bertanding dalam Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai Perkara itu disahkan oleh MCA Tanjung Piai lapor portal berita Malaysiakini yang memetik sumber parti tersebut Sumber MCA itu memb...
Calon Mca Dap Gagal Takutkan Rakyat Bukan Melayu Kepada Muafakat Nasional

Calon Mca Dap Gagal Takutkan Rakyat Bukan Melayu Kepada Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 248 hits
Pemilihan calon Barisan Nasional untuk Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai daripada MCA 16 November ini bukan sahaja menggagalkan usaha Dap menakut nakutkan rakyat bukan Melayu kepada Muafakat Nasional malah ianya akan memulakan gelomb...
Calon Mca Di Prk Tanjung Piai Tidak Penuhi

Calon Mca Di Prk Tanjung Piai Tidak Penuhi

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 275 hits
MALAYSIA DATELINE Berjasa di dalam sidang media memperkenalkan calon untuk PRK Tanjung Piai hari ini Berjasa bersetuju dan menyokong kerjasama Pas dan Umno demi mengukuhkan kesepakatan sesama parti politik Melayu Namun menurut Presiden Berj...
Isu Tengah Viral Calon Mca Wee Jeck Seng Terpalit Rasuah

Isu Tengah Viral Calon Mca Wee Jeck Seng Terpalit Rasuah

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 461 hits
edisi kantoiCALON MCA WEE JECK SENG TERPALIT RASUAH Kontrak RC VEP RM150 Juta Peralatan Bernilai RM4 07 Juta Tidak Dipasang Oleh Syarikat TCSens Sdn Bhd Satu laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Pontian telah dibuat ke atas calon MCA W...
Calon Mca Macam Barang Melayu Cina Jual Kata Pas

Calon Mca Macam Barang Melayu Cina Jual Kata Pas

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 296 hits
Pesuruhjaya PAS Kedah Ahmad Yahaya menyifatkan undi kepada calon MCA untuk PRK Tanjung Piai tidak ubah seperti urus niaga membeli barangan Melayu Islam yang dijual oleh jurujual Cina Gambar Facebook 1 November 2019 PESURUHJAYA PAS Kedah mem...
Cadangan Calon Pembangkang Ketua Bahagian Umno Tanjung Piai Jefridin Atan Dan Ketua Mca Tanjung Piai Wee Jeck Seng

Cadangan Calon Pembangkang Ketua Bahagian Umno Tanjung Piai Jefridin Atan Dan Ketua Mca Tanjung Piai Wee Jeck Seng

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 441 hits
Nama Ketua Bahagian Umno Tanjung Piai Jefridin Atan dan Ketua MCA Tanjung Piai Wee Jeck Seng disebut sebut antara calon yang akan dipertaruhkan BN dalam Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai 16 Nov nanti Malaysiakini difahamkan sehingga artikel i...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats