Burung Tiong Gemala Kerbau



 
Burung gembala kerbau atau juga dikenali sebagai burung tiong gembala kerbau banyak terdapat di negara kita. Dipanggil burung gemala kerbau kerana burung ini suka bertengek di atas kerbau. Ia akan memakan serangga atau kutu yang ada di bahagian badan kerbau.

Burung gembala kerbau atau nama saintifiknya Acridotheses tristis mudah dipelihara di dalam sangkar mahupun dijinakkan. Burung ini termasuk jenis makan serba serbi.
Ia makan serangga, labah-labah ("arachnids"), krustaseans, reptilia, mamalia kecil, biji benih, bijirin dan buah dan bahan buangan dari penempatan manusia. Ia mencari makan di tanah di celah rumput bagi serangga, dan terutamanya belalang. Ia bagaimanapun makan sebilangan besar serangga, kebanyakannya dikutip dari tanah.
Burung gembala kerbau mudah dijinakkan, terutama jika dibela dari kecil. Jadi ia boleh dijadikan binatang mainan dan mengingati nama panggilan yang diberikan kepadanya. 
Burung gembala kerbau yang jinak akan terbang bebas mencari makanan, tetapi akan sentiasa pulang ke rumah, terutama ketika tuannya ada di rumah. Ini berbeza dengan burung merpati yang terbang mencari makan pada sebelah pagi dan hanya akan pulang menjelang petang.
Memandangkan burung gembala kerbau makan serba serbi, ia boleh berkongsi makanan dengan manusia. Sebab itu, ia juga akan sibuk akan ‘minta’ makanan ketika tuannya makan.
Menariknya kebolehan burung gemala kerbau ialah boleh ‘bertutur’ atau mengajuk beberapa patah perkataan yang biasa didengar atau diajarkan kepadanya.
Burung gemala kerbau yang tinggal bebas bersama kawanan akan berbunyi bersama-sama pada awal malam yang dianggap sebagai ‘bunyi masyaakat’. Jadi, tidak sukar untuk mengetahui tempat tinggal burung gemala kerbau pada waktu malam.
Burung gembala kerbau mudah dikenali dengan badannya yang bewarna perang, kepala selubung hitam, dan tompok kuning di belakang mata. Paruh dan kakinya adalah kuning terang. Terdapat tompok putih pada tepi utama ("pelepah primer luar") dan alad sayap di bahagian bawah adalah bewarna putih. Kedua jantina adalah serupa.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://biroteguhnegara.blogspot.com/2020/08/hyj.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Seekor Kerbau Sepalit Lumpur

Seekor Kerbau Sepalit Lumpur

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 203 hits
Peribahasa seekor kerbau membawa lumpur habis semuanya terpalit membawa ibrah yang cukup bermakna dalam menghayati falsafah keadilan dan hak sesama manusia dalam organisasi Hak mendapat ganjaran dan pengiktirafan seadilnya dalam organisasi ...
Aduan Mengenai Kerbau Terjatuh Dalam Parit Tengah Tengah Lebuh Raya Berjaya Diselamatkan Anggota Apm

Aduan Mengenai Kerbau Terjatuh Dalam Parit Tengah Tengah Lebuh Raya Berjaya Diselamatkan Anggota Apm

papar berkaitan - pada 6/8/2020 - jumlah : 279 hits
Kita dididik untuk sentiasa melakukan kebaikan bukan sahaja sesama manusia tetapi juga kepada haiwan Disebabkan itulah wujud banyak persatuan dan organisasi yang ditubuhkan khusus untuk menjaga kebajikan haiwan liar dan terbiar Misalnya kej...
Cik B Terima Surprise Ketika Main O Som Dah Bersungguh Buat Burung

Cik B Terima Surprise Ketika Main O Som Dah Bersungguh Buat Burung

papar berkaitan - pada 3/8/2020 - jumlah : 290 hits
Permainan batu gunting kertas atau lebih dikenali sebagai O som di kalangan masyarakat Melayu adalah salah satu permainan popular di kalangan anak anak muda Ini kerana permainan itu bukan sahaja mencabar tetapi menguji kemahiran membuat and...
Burung Mati Dalam Tangki Air Rumah

Burung Mati Dalam Tangki Air Rumah

papar berkaitan - pada 4/8/2020 - jumlah : 742 hits
Burung Mati Dalam Tangki Air Rumah Punca Air Paip Bau Busuk 2 minggu lepas ada benda yang pelik jadi pada air paip di bilik air rumah Ingatkan perasaan sendiri je air paip bilik air kami macam berbau klorok Bau busuk pun boleh jadi juga Buk...
Dari Flu Burung Hingga Corona Kenapa China Banyak Lahirkan Virus Baru

Dari Flu Burung Hingga Corona Kenapa China Banyak Lahirkan Virus Baru

papar berkaitan - pada 9/8/2020 - jumlah : 294 hits
Hingga saat ini 8 Agustus 2020 Wabah virus corona baru di seluruh dunia dilaporkan sudah mencapai angka 19 607 761 kasus positif dan telah membuat 725 136 nyawa melayang Kemunculan virus corona baru yang diberi nama 2019 nCoV ini pertama ka...
Burung Ciak Urasia Sebagai Biopenunjuk Kualiti Udara

Burung Ciak Urasia Sebagai Biopenunjuk Kualiti Udara

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 464 hits
Oleh Dzulhelmi Nasir Assyira Hasi dan Radzmin Ishak Bahagian Penyelidikan Biologi Kelestarian MPOB Di kawasan bandar dan separa bandar pencemaran udara boleh mengancam kesihatan manusia mahupun hidupan lain Tumpuan populasi manusia yang pad...
Bukannya Takut Kepergok Mencuri Maling Burung Di Jember Malah Ajak Duel Korban

Bukannya Takut Kepergok Mencuri Maling Burung Di Jember Malah Ajak Duel Korban

papar berkaitan - pada 16/8/2020 - jumlah : 271 hits
Seorang maling terlibat adu jotos dengan korban usai ketahuan mencuri burung kontes seharga Rp10 juta Korban sempat terdesak hingga akhirnya meminta bantuan warga sehingga pelaku tertangkap Pencurian ini terjadi di Desa Tambak Rejo Kecamata...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan