Beraama Dengan Bersatu Tidak Menguntungkan


 
Selain gencatan politik yang diumumkan oleh Presiden UMNO, Zahid Hamidi semalam tidak bererti yang kedudukan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri telah selamat daripada sebarang gegaran selepas ini, ia juga tidak bermaksud hubungan UMNO dan Bersatu sudah pulih sepenuhnya.
Dari segi UMNO, mereka masih melihat Bersatu adalah pembuli yang pada bila-bila masa akan bertukar menjadi buaya lapar mahu menelan parti itu.
Melalui penguasaan kedudukan dalam kerajaan, Muhyiddin kini diperhatikan sedang berusaha sedaya upaya untuk melemahkan UMNO dan menjadikan Bersatu lebih dominan.
Dengan berebut kawasan yang sama untuk ditandingi, sebagai parti kecil tetapi memiliki banyak kuasa, hanya dengan melemahkan UMNO merupakan satu-satunya cara untuk Bersatu menguasai persaingan.
Sebagaimana Bersatu pada awalnya ditubuh untuk menggantikan UMNO, perkara itu tidak pernah digugurkan sehingga ke hari ini, baik oleh Muhyiddin atau mana-mana pemimpinnya yang lain.
Malah, melalui perbualan dengan beberapa pemimpin Bersatu, mereka tidak ragu-ragu mengatakan UMNO adalah parti yang kotor, pemimpinnya rasuah dan tidak mampu dipulihkan lagi.
Sebaliknya, kata mereka, jika Bersatu menjadi pengganti kepada UMNO, ia lebih mudah diterima rakyat tanpa ada beban dengan nostalgia lama yang jijik dan menyusahkan.
Untuk itu, rata-rata dalam UMNO, walaupun gencatan politik telah diumumkan, mereka masih keberatan menerima ketetapan itu sebagai hakikat yang wajib dipatuhi.
Kebimbangan mereka terhadap survival dan masa depan UMNO untuk menghadapi PRU akan datang mengatasi segala-galanya.
Sebagai parti Melayu paling besar dan punya sejarah perjuangan yang panjang, UMNO merasakan mereka bukan saja harus bertanding lebih banyak kerusi, malah mesti mengambil balik kerusi Perdana Menteri.
Dalam keadaan sekarang, oleh kerana kerusi Perdana Menteri itu diduduki oleh Bersatu, parti itu juga mahu mengekalkannya terus dalam genggaman.
Tetapi, tanpa sokongan UMNO dan tanpa toleransinya berbahagi kerusi, Bersatu bukan saja tidak mungkin mampu pergi lebih jauh dalam perjalanan masa depan, malah juga sukar untuk mempertahankan kerusi Perdana Menteri.
Sebaliknya, jika terus bersama, bukan saja UMNO terpaksa berkongsi banyak kerusi dengan Bersatu, malah perjuangan untuk mengambil balik kerusi Perdana Menteri juga terpaksa dikorbankan.
Sebagaimana kemenangan 13 kerusi Bersatu dalam PRU14 lalu banyak disumbangkan oleh kerjasama parti-parti lain dalam PH, untuk PRU akan datang, mereka kini beralih mengharapkan ihsan daripada UMNO pula.
Lebih membimbangkan UMNO lagi, selagi mereka kekal dalam PN bersama Bersatu, pembulian tidak mustahil akan terus dipertingkatkan daripada semasa ke semasa.
Oleh kerana UMNO sehingga ini agak keras enggan berkongsi dan bertoleransi dari segi pembahagian kerusi dengan Bersatu, begitu juga dengan jawatan Perdana Menteri, mereka juga sedar Muhyiddin akan menggunakan pendekatan lain, khususnya melalui tekanan dan penguatkuasaan undang-undang demi memastikan dominasinya dikekalkan.
Walaupun undang-undang tetap undang-undang dan ia adalah sama di sisi semua rakyat, tetapi bukanlah tidak difahami bahawa manipulasi terhadapnya bila-bila masa boleh dilakukan oleh sesiapa yang ada kuasa dalam genggamannya.
Secara mudahnya, UMNO dan Bersatu memang tidak boleh bersama, mereka akan sentiasa berebut dan berkelahi sesama sendiri, bahkan yang lebih buruk, oleh kerana Bersatu yang kecil memiliki banyak kuasa sementara UMNO yang besar terhad kuasanya, pembulian pasti terus berlaku.
Terus kekal dalam PN sepertimana keadaan sekarang tidak akan menguntungkan UMNO, sebaliknya Bersatu yang akan mengaut banyak laba.
Bahkan dalam konteks kedudukan Zahid Hamidi yang mengetuai UMNO sekarang, keberaniannya membawa parti itu meninggalkan PN dan berpisah dengan Bersatu bukan saja bakal menguntungkan masa depan UMNO secara keseluruhannya, tidak terkecuali turut sama mencerahkan perjuangannya untuk survival dirinya sendiri.
Dalam hal ini, mustahil Zahid Hamidi tidak menyedari semua keadaan yang ada, oleh itu gencatan sementara sebagaimana diumumkannya dua hari lalu, kebetulan Covid19 tengah melanda semula, diyakini hanya taktik meredakan suasana untuk di masa yang sesuai nanti muncul semula melakukan gempuran yang sempurna.(Shahbudindotcom 23/10/2020)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/beraama-dengan-bersatu-tidak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dalam Keadaan Umno Bersatu Sedang Konflik Sempat Annuar Ziarah Muhyiddin

Dalam Keadaan Umno Bersatu Sedang Konflik Sempat Annuar Ziarah Muhyiddin

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 307 hits
Setiausaha Agung BN Annuar Musa dilihat hadir ke rumah Perdana Menteri Muhyiddin Yassin di Bukit Damansara Kuala Lumpur petang ini Ia berlaku selepas perhatian umum tertumpu kepada Umno dan Bersatu selepas Biro Politik Umno mengumumkan memp...
Najib Backs Party Decision Says Grassroots Unhappy With Umno Bersatu Cooperation

Najib Backs Party Decision Says Grassroots Unhappy With Umno Bersatu Cooperation

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 225 hits
Former prime minister Najib Abdul Razak has revealed that grassroots dissatisfaction over Umno s imbalanced relationship with Bersatu is the reason why he supports the Umno political bureau s decision to consider withdrawing support from th...
Accused Of Insulting Rulers Najib Clarifies Bersatu The One Who Asked Umno Pas To Form Perikatan Govt

Accused Of Insulting Rulers Najib Clarifies Bersatu The One Who Asked Umno Pas To Form Perikatan Govt

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 248 hits
Datuk Seri Najib Razak arrives at the Kuala Lumpur High Court October 13 2020 Picture by Shafwan ZaidonKUALA LUMPUR Oct 14 Former prime minister Datuk Seri Najib Razak has clarified that it was Parti Pribumi Bersatu Malaysia that had asked ...
Mahathir Tempelak Pemimpin Bersatu Sebab Tak Mahu Dengar Nasihat Dia Dulu

Mahathir Tempelak Pemimpin Bersatu Sebab Tak Mahu Dengar Nasihat Dia Dulu

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 312 hits
Dengarlah nasihat The Old Man ni dah penat dah kata Tun MahathirMALAYSIA DATELINE Dengarlah nasihat the old man ni selagi dia masih hidup Dah penat dah kata Tun Dr Mahathir Mohamad berikutan kecelaruan politik yang berlaku sekarang Tak lama...
Umno Ibarat Berada Alam Halusinasi Antara Anwar Bersatu Dap

Umno Ibarat Berada Alam Halusinasi Antara Anwar Bersatu Dap

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 295 hits
Ketika spekulasi mengenai perubahan kerajaan terus diperkatakan sekurang kurangnya tiga ahli parlimen Umno dan dua pemimpin parti menyatakan pendirian mereka menentang sebarang rancangan yang melibatkan Presiden PKR Anwar Ibrahim atau DAP H...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened