10 Dishes To Try In Malaysia Kualalumpur


Apakah 10 makanan yang patut di cuba dalam area Kuala Lumpur? Jawapannya sangat mudah kerana di Kuala Lumpur ini memang ada pelbagai jenis makanan yang best dan terbaik. Malah, bukan saja di Kuala Lumpur bahkan di seluruh Malaysia ada menu-menu ini.
Makanan Kuala Lumpur mahupun untuk rakyat Malaysia ini khususnya, memang sangat banyak dan di sini akan disenaraikan antara sepuluh makanan terbaik yang wajib kena makan. Para pelancong terutamanya, kena cuba semua menu ini jika ingin benar-benar merasai suasana bercuti di Malaysia. 
Jika tak tahu di mana nak tuju untuk dapatkan semua menu ini, boleh saja order food delivery secara atas talian dengan melayari lamanweb Foodpanda. Ianya ternyata sangat mudah dan cepat tanpa perlu susah payah untuk keluar dari rumah seperti dulu. 
#1 – Nasi Lemak Rasa nasi lemak lemak kurang sama juga dengan nasi lemak lain. Tak kurang dan tak lebih tapi memang puas hatilah sebab nasi yang dihidangkan tu banyak. Yang bestnya jika dapat jumpa nasi lemak dengan ayam berempah yang memang sedap. 
Makin umph jika dapat digabungkan dengan sambal sotong dan ikan bilis goreng yang rangup. Sudahlah sedap ada pula tekstur rangup dan garing semasa mengunyah. Memang sangat asyik dan tak akan terasa rugi kalau pesan menu sebegini.
#2 – Roti Canai Roti Canai juga dikenali sebagai ‘roti terbang’ kerana proses lemparan dan pusingan sebelum dimasak. Selain itu, Roti Canai juga dikenali sebagai penkek India. Biasanya Roti Canai dihidang bersama dengan kuah kacang dhal, atau aneka jenis kari di kedai mamak seperti kari ikan, kari ayam, kari kambing dan sebagainya. Ia juga boleh dihidangkan dengan gula pasir yang sesuai kepada individu yang menggemari makanan manis.
#3 – Tomyam Tomyam merupakan sejenis sup yang berasal dari Thailand dan cukup popular. Untuk memasak tomyam,  kena pastikan rasanya pedas masam dan juga pekat. Tomyam berisikan ayam yang dipotong kecil-kecil ini dikombinasikan bersama rempah serta serai, daun limau purut halia dan juga cili. 
#4 – Nasi Kak Wook Asyik nasi lemak dan roti canai sahaja, apa kata tukar selera untuk mencuba menu sarapan yang lain pula? Untuk itu, singgah sahaja di restoran Nasi Kak Wook Selera Wangsa Maju ini. Semestinya menu yang boleh didapati ialah Nasi Kak Wook. Ramai pelanggan mengakui yang menu tersebut rasanya persis dengan Nasi Kak Wook di Kelantan.
#5 – Nasi Kandar Nasi Kandar adalah menu yang tidak asing lagi bagi rakyat Malaysia terutama orang Penang. Tapi sekarang nasi kandar boleh didapati diseluruh Malaysia. Nasi Kandar adalah nasi putih atau nasi kuning yang dipadankan beraneka lauk seperti ayam goreng, limpa, paru, daging dan sebagainya. Paling penting adalah kuah yang dicampur-campur sampai banjir. 
#6 – Satay Menu satay sudah popular sejak dulu lagi. Malaysia dengan satay memang sudah sangat sinonim. Malah menu satay ini memang menjadi kegemaran ramai baik di dalam negara mahupun untuk pelancong luar. Dulu hanya ada satay ayam dan daging, tapi sekarang ni sudah ada pelbagai variasi yang lebih baru seperti satay kambing, satay arnab, satay perut, satay rusa dan banyak lagi. 
Bila makan akan digandingkan pula dengan kuah kacang yang pekat manis dan sedikit pedas. Tak lupa juga hirisan timun dan nasi himpit yang lembut. Memang padu! 
#7 – Cendol Cuaca kat Malaysia ni selalunya panas dan lembap. Bila panas tu bukan panas yang di buat main, boleh berpeluh-peluh. Jadi salah satu menu yang sangat syok layan di tengah panas begini, tak lain dan tak bukan adalah cendol. Cendol ini ada bermacam-macam jenis, ada cendol pulut, cendol durian, cendol mangga dan lain-lain lagi. 
Makin best jika dapat cendol pulut camput durian dengan rasa lemak santan bersama pelbagai bahan sampingan lain. Boleh bikin jatuh cinta dengan cendol ni. Seminggu tak minum boleh teringat-ingat jadinya
#8 – Ais Batu Campur (ABC) Bagi anda yang kurang gemarkan gabungan santan dan gula merah, anda boleh cuba menu ABC yang lebih manis-manis. ABC ni selalunya memang ada di jual bersama dengan menu cendol. 
Apa yang lebih menarik bukan saja pada warnanya yang berwarna warni dengan pelbagai rasa sirap manis, bahkan ia turut lebih nampak special dengan aiskrim yang diletakkan di atasnya. Dalam ABC turut ada bahan sampingan lain seperti cincau, kekacang, jagung dan banyak lagi. Sekali dah start makan memang tak boleh berhenti selagi tak habis. 
#9 – Teh Tarik Teh tarik merupakan salah satu minuman yang sememangnya terkenal di restoran mamak dan ianya diperkenalkan oleh masyarakat India di Malaysia. Kini ia juga boleh didapati di mana-mana restoran dan kedai yang biasa. Minuman ini sememangnya digemari oleh hampir seluruh masyarakat Malaysia termasuk lah kanak-kanak. 
#10 – Nasi Ayam Nasi ayam boleh dikategorikan sebagai salah satu makanan yang sememangnya paling digemari oleh masyarakat kita tanpa mengira  bangsa, malah terdapat juga pelancong dari luar negara yang juga meminati hidangan ini. Hidangan ini biasanya dinikmati pada waktu tengahari berikutan masa yang diperlukan untuk menyediakannya yang singkat.
Apapun, untuk anda yang makan itu ini tanpa perlu keluar dari rumah, bolehlah gunakan perkhidmatan fast food delivery by Foodpanda ini! Jom makan makan. 

The post 10 Dishes to Try in Malaysia KualaLumpur appeared first on AMIRNAWAWI.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://amirnawawi.com/10-dishes-to-try-in-malaysia-kualalumpur/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ya Pasti Seluruh Malaysia Hanya Dapat 100k

Ya Pasti Seluruh Malaysia Hanya Dapat 100k

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 250 hits
AHMAD SHAHRILPasti seluruh malaysia dapat 100 ribu kolej MCA dapat 58 juta thorbaik
Janganlah Buta Sangat Malaysia Tanahair Kita

Janganlah Buta Sangat Malaysia Tanahair Kita

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 208 hits
SARIDAH SH ABDULLAHAZMIN LEMAS MERENCANAKAN MASA DEPAN POLITIK BELIAU AZMIN LEMAS MERENCANAKAN MASA DEPAN POLITIK BELIAU 1 PH MERUPAKAN SATU GABUNGAN POLITIK TERKUAT DIDALAM NEGARA 2 AZMIN BERUSAHA UNTUK NAIKKAN HISHAMUDIN MENGGANTIKAN PIMP...
I Can See Your Voice Malaysia Minggu 14 Neeta Manishaa Icsyvmy

I Can See Your Voice Malaysia Minggu 14 Neeta Manishaa Icsyvmy

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 507 hits
Jangan lupe tekan iklan2 yg ada dalam blog ini Cukup lah hanya sekali Terima kasih Please Click the advertisment Once is enough Thank YouAIK BACA JE KOMEN LA SIKIT sumber
Al Jazeera Mengkritik Kerajaan Malaysia Tentang Isu Pendatang Tanpa Izin

Al Jazeera Mengkritik Kerajaan Malaysia Tentang Isu Pendatang Tanpa Izin

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 358 hits
Baru baru ini dunia dikejutkan dengan laporan dokumentasi yang disiarkan dalam Channel youtube media Al Jazeera yang bertajuk Video yang berdurasi 25 minit itu menceritakan bagaimana pendatang tanpa izin ini telah dilayan dengan buruk oleh ...
Ikea Perkenal Beg Pelangi Sokong Kempen Lgbtq Perlukah Rakyat Malaysia Boikot

Ikea Perkenal Beg Pelangi Sokong Kempen Lgbtq Perlukah Rakyat Malaysia Boikot

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 300 hits
Budaya memboikot atau setidaknya cubaan untuk memboikot bukanlah satu perkara yang baru dalam kalangan rakyat Malaysia terutamanya melalui gerakan yang dilakukan netizen di platform media sosial Beberapa kejadian sebelum ini seperti kempen ...
Vivo Malaysia Teased To Launch X50 Series In Three Dazzling Colour Variants

Vivo Malaysia Teased To Launch X50 Series In Three Dazzling Colour Variants

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 229 hits
Hi Everyone vivo Malaysia has recently confirmed to launch its upcoming flagship vivo X50 series with three gorgeous colours Throughout the years vivo saw infinite possibilities in combining both technology and aesthetic design in creating ...
Malaysia Diiktiraf Antara Negara Paling Berjaya Tangani Wabak Perdana Menteri

Malaysia Diiktiraf Antara Negara Paling Berjaya Tangani Wabak Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 220 hits
Sekarang ni tengah kecoh di media sosial apabila ada satu agensi media antarabangsa yang melaporkan berita pelaksanaan Covid 19 di Malaysia yang dilihat berat sebelah Tapi Ohmedia taknak cerita mengenai berita yang tidak betul tu kerana Mal...
Ayah Masuk Icu Hilang Pekerjaan Tempat Tinggal Lebih 60 Rakyat Malaysia Rayu Bawa Pulang Dari Oman

Ayah Masuk Icu Hilang Pekerjaan Tempat Tinggal Lebih 60 Rakyat Malaysia Rayu Bawa Pulang Dari Oman

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 246 hits
Hari ini Ohmedia terima perkongsian dari rakyat Malaysia yang kini dikhabarkan masih berada di Oman dan tidak dapat pulang ke tanah air berikutan masalah penerbangan antarabangsa yang masih disekat Mereka ke sana bukanlah untuk bersuka ria ...
Malaysia Kecam Berita Fitnah Dari Al Jazeera

Malaysia Kecam Berita Fitnah Dari Al Jazeera

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 319 hits
Malaysia mengecam laporan media antarabangsa Al Jazeera yang membuat tuduhan membuta tuli terhadap usaha negara ini dalam mengawal penularan COVID 19 membabitkan warga asing Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata laporan media...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord