Tumpuan







Pengenalan
Menurut Cox (1998), tumpuan bermaksud kemampuan seseorang individu mengalihkan tumpuan dari satu sumber maklumat kepada satu sumber maklumat yang lain dan jumlah maklumat yang difokuskan dalam tempoh masa tertentu.

Manakala menurut Galott(1994), proses menumpukan perhatian ditakrifkan sebagai konsentrasi yang diasaskan oleh proses atau aktiviti kognitif individu.

Keadaan ini merujuk kepada aktiviti memberi tumpuan atau memfokuskan perhatian secara kognitif dengan menggunakan tumpuan fikiran kepada sesuatu topic atau tugasan yang dilakukan secara sedar dan disengajakan.

Bagi aspek konsentrasi pula, konsentrasi bermaksud kemampuan memberikan tumpuan (fokus) kepada petunjuk di persekitaran serta mengekalkan fokus tersebut dalam tempoh masa yang diperlukan. Kemampuan konsentrasi merupakan aspek penting yang menentukan kejayaan atau kegagalan sesebuah pasukan atau atlet dalam sukan.

Kesan serta kepentingan tumpuan dalam kehidupan kita telah menarik minat ramai ahli psikologi sukan. Ahli psikologi sukan ini berpendapat bahawa tumpuan merupakan elemen penting yang berkaitan dengan sukan. Umumnya, kajian ini boleh dibhagikan kepada dua kumpulan utama iaitu kajian yang melihat perkaitan di antara tumpuan serta prestasi dalam sukan dan stail atau gaya tumpuan seseorang atlet (Wann, 1997).
 
 
Tumpuan Secara Umum

Sebelum mendalami dalam dimensi tumpuan dan gaya tumpuan, masalah yang biasanya timbul berkaitan tumpuan adalah seseorang individu terlalu memikirkan atau memberikan tumpuan kepada apa yang telah berlaku, terlalu memikirkan apa yang akan berlaku, memberikan tumpuan kepada terlalu banyak kiu dan petunjuk di persekitaran serta terlalu menumpukan kepada mekanik atau proses pergerakan sesuatu kemahiran yang telah dikuasaai dengan baik.

Beberapa faktor yang menyumbangkan kehilangan tumpuan pula adalah seseorang individu memikirkan kepentingan sesuatu pertandingan, menghadapi tekanan yang keterlaluan menyebabkan atlet hilang tumpuan. Pada saat-saat kritikal dalam sesuatu perlawanan seperti penentuan sepakan penalty. Tambahan pula, penilaian ke atas pemain sama ada oleh jurulatih, pengurusan, rakan sepasukan, penonton dan peminat.

Oleh itu, terdapat beberapa cara mengatasi nasalah hilang tumpuan. Antaranya, seseorang individu boleh bicara kendiri yang positif. Sebagai contoh, saya boleh lakukan boleh dibicara dalam diri seseorang. Selain itu, menggunakan perkataan atau kiu tertentu untuk memfokuskan tumpuan. Seterusnya, seseorang individu boleh berlatih dengan gangguan dan simulasi. Mewujudkan serta mengekalkan rutin tertentu juga merupakan salah satu cara. Tambahan pula, memberikan fokus terhadap peranan masa kini dengan melupakan perkara yang sudah berlaku dan tumpukan perhatian pada masa sekarang juga salah satu cara yang berkesan.

 
  Dimensi Tumpuan

Menurut Hideffer(1993), terdapat dua jenis dimensi tumpuan utamayang sering digunakan dalam kehidupan seharian iaitu keluasan tumpuan(attentional width) dan arah tumpuan.

Dimensi pertama iaitu keluasan tumpuan  berkait rapat dengan bilangan stimulus yang diberikan tumpuan atau yang difokus oleh seseorang individu pada sesuatu masa dari sempit kepada luas. Sebagai contoh, penjaga gol perlu meluaskan tumpuannya dengan menilai pergerakan penyerang. Tumpuan ini biasanya berkaitan dengan jumlah rangsangan yang diterima untuk memberi tumpuan sepenuhnya. Tumpuan utama ini hanya memberikan tumpuan kepada isyarat berprestasi yang berkaitan dengan bidang focus atlet. Isyarat yang berprestasi termasuklah teknik taktik, perlawanan, skor, waktu sisa pertandingan dan sebagainya. Dengan kata lain, atlet hanya perlu memberi tumpuan pada petunjuk-petunjuk yang boleh membantu mereka melakukan yang terbaik.

Seterusnya, dimensi kedua ialah arah tumpuan. Arah tumpuan merujuk kepada tahap di mana individu mengarahkan tumpuannya sama ada ke dalam atau ke luar. Arah tumpuan dalaman berlaku apabila atlet mengarahkan tumpuannya kepada perasaan serta pemikirannya manakala arah tumpuan luaran merujuk kepada tindakan atlet memberikan tumpuannya kepada stimulus yang terdapat di persekitarannya atau luarannya. Contohnya, penjaga gol tadi perlu mengatasi perasaan takut, tidak yakin dan bimbang untuk membuat keputusan yang tepat dalam menghalang penjaringan bola penyerang. Penumpuan arahan ini adalah segala di dalam diri atlet (fikiran emosi dan tindak balas) dan segala di luar atlet (pemandangan dan bunyi).

Kehilangan tumpuan ini boleh menghalang prestasi pemain dan menjadikan ia sebagai halangan dengan menyukarkan kemenangan. Oleh itu. psikologi sukan boleh membantu atlet mempelajari kemahiran memberi tumpuan sepanjang pertandingan berlangsung.


Gaya Tumpuan (Stail Tumpuan)

Ramai ahli psikologi sukan tertarik untuk mengetahui tentang stail tumpuan seseorang ahli sukan.  Stail tumpuan boleh dimaksudkan sebagai kecenderungan seseorang individu menumpukan perhatiannya kepada maklumat serta apa yang berlaku disekelilingnya dengan selesa.  Ia boleh dikaitkan dengan ciri-ciri peribadi yang stabil serta konsisten dalam semua situasi (Nideffer, 1993) Stail Tumpuan. 
Kebanyakan kajian yang dilakukan dalam ruang lingkup stail tumpuan ini adalah untuk menilai fokus tumpuan (pemusatan tumpuan) atlet terbabit iaitu kemampuan menggunakan stail tumpuan yang sesuai dengan rangsangan atau tugasan yang perlu dilaksanakan.

Terdapat empat gaya tumpuan yang biasanya boleh dilihat dalam seseorang individu dalam kehidupan seharian. Gaya-gaya tumpuan ini ialah (i) luas luaran (broad external), (ii) luas dalaman (broad internal), (iii) sempit luaran (narrow external) dan (iv) sempit dalaman (narrow internal).

Gaya tumpuan luas luaran. Kebiasaannya, individu yang mempunyai fokus luas luaran bertindak menilai pergerakan rakan dan pelawan semasa aktiviti sedang berlangsung. Sebagai contoh seorang posisi penjaga gol. Keadaan ini disebabkan tumpuannya luas untuk melihat posisi serta pergerakan pemain yang berada dan terlibat di padang. Fokus tumpuan yang bercorak luas dalaman biasanya menganalisis sesuatu situasi seperti memikirkan strategi serta taktik yang berkesan untuk mengatasi pihak lawan. Dengan itu, keadaan ini biasa dihadapi oleh seorang jurulatih semasa menyaksikan pasukan beraksi dalam sesuatu perlawanan. Seterusnya bagi individu yang mempunyai tumpuan bersifat sempit luaran kebiasaanya individu yabg menggunakan fokus sempit luaran memberikan tumpuan kepada sesuatu perkara sahaja. Keadaan ini biasanya dialami oleh atlet mamanah kerana mereka bersedia melepaskan anak panah kea rah sasaran. Sementara bagi atlet yang menggunakan fokus tumpuan yang bercorak sempit dalaman biasanya memberikan tumpuan kepada satu atau dua perkara sahaja. Keadaan ini selalu digunakan oleh atlet gimnastik yabg membayangkan pergerakannya yang akan dilakukan dalam acara senaman lantai. Jelasnya, kemampuan menggunakan fokus tumpuan yang bersesuaian berkait dengan individu yang mengalami kesukaran untuk “meluaskan”  fokus tumpuan. Natijahnya, individu ini gagal bertindak berdasarkan maklumat yang terdapat di persekitarannya.
Berdasarkan kepada kajian yang telah dilakukan dengan menggunakan TAIS, Nideffer (1980) menggariskan beberapa profil penumpuan yang berbeza. Pertama, individu yang mendapat skor yang tinggi bagi subskala OET dan OIT serta skor rendah bagi NAR menunjukkan corak tumpuan yang kurang efektif lazimnya sukar beralih dari fokus tumpuan dalaman kepada fokus tumpuan luaran. Akibatnya, mereka lambat bertindak berdasarkan maklumat yang terdapat di persekitaran.

Sesungguhpun penggunaan TAIS menunjukkan hasil yang positif, terdapat juga beberapa penyelidik yang meragui kesahihan psikometrik TAIS. Bagaimanapun, sebagai kesimpulannya, ujian ini mengkin lebih sesuai juka digunakan sebagai alat diagnosis tumpuan jika dibandingkan sebagai alat untuk meramal prestasi atlet.


Kesimpulan
kehilangan tumpuan walaupun Cuma beberapa saat sahaja boleh mengakibatkan kekalahan atau kerugian yang besar. Bahkan ia boleh menyebabkan kecedaraan serius atau kehilangan nyawa dalam acara sukan tertentu seperti lumba kereta, motosikal dan gimnastik. Lebih malang lagi, kehilangan tumpuan juga merupakan punca utama kemalangan jalan raya yang mengorbankan banyak nyawa saban tahun di negara kita. Justeru itu, kemampuan menumpukan perhatian bukan sahaja penting dalam bidang sukan malah ia penting dalam semua aspek kehidupan.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sainsdansukan.blogspot.com/2019/12/tumpuan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Waterfront Bagan Datuk Mengubah Pekan Koboi Menjadi Lokasi Tumpuan Pelancong

Waterfront Bagan Datuk Mengubah Pekan Koboi Menjadi Lokasi Tumpuan Pelancong

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 817 hits
BAGAN DATUK 24 Dis Sejak beroperasi dua bulan lalu Waterfront Bagan Datuk kini menjadi destinasi tumpuan pelancong dari luar dan dalam daerah ini lebih lebih lagi pada hari cuti umum Kewujudan WBD juga telah mengubah wajah Bagan Datuk yang ...
Foto Kurus Macam Anak Dara Baru Habis Pantang Foto Terbaru Elfira Loy Jadi Tumpuan Netizen

Foto Kurus Macam Anak Dara Baru Habis Pantang Foto Terbaru Elfira Loy Jadi Tumpuan Netizen

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 512 hits
Kebanyakan kaum hawa mengambil masa yang agak lama untuk mendapatkan semula bentuk badan ideal mereka selepas melahirkan anak Namun tidak semua yang bersalin akan mengalami masalah kenaikan berat badan dan kalau pandai menjaga pemakanan dan...
Abang Bas Rapid Kl Curi Tumpuan Netizen Sebab Sikap Peramahnya

Abang Bas Rapid Kl Curi Tumpuan Netizen Sebab Sikap Peramahnya

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 329 hits
Wah terbaiklah servis abang bas Rapid KL ni Cuba korang tengok video yang dimuatnaik oleh muzaimah di Twitter yang betul betul mencuri tumpuan netizen sebab sikap peramah pemandu bas tu Hello adik sihat ke nak pegi mana he greeted me Best r...
Ph Asyik Bergaduh Negara Tidak Lagi Jadi Tumpuan Pelabur Asing

Ph Asyik Bergaduh Negara Tidak Lagi Jadi Tumpuan Pelabur Asing

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 159 hits
Exco Pemuda UMNO Datuk Dr Najmil Faiz Mohamed berkata hari ini PH kehilangan pakar formula Rafizi Ramli selepas mengumumkan akan bersara dari dunia politik Pada masa yang sama kata beliau di saat kerajaan PH sedang bergaduh berebut kuasa ne...
Pak Maun Pun Kalah Dik Viral Aksi Cilik Gelek Budak Baju Ungu Paling Curi Tumpuan

Pak Maun Pun Kalah Dik Viral Aksi Cilik Gelek Budak Baju Ungu Paling Curi Tumpuan

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 1131 hits
Lucu pecah gelak tatkala melihat aksi seorang kanak kanak yang mengenakan pakaian tradisional bewarna warni sedang menari bersama kawan kawannya di dalam satu majlis yang di anjurkan oleh pihak sekolah Majlis yang dianjurkan itu juga turut ...
Gelagat Si Budak Comel Menari Di Persembahan Faizal Tahir Konsert Akhir Mentor Curi Tumpuan

Gelagat Si Budak Comel Menari Di Persembahan Faizal Tahir Konsert Akhir Mentor Curi Tumpuan

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 267 hits
Semalam berakhirnya program realiti Mentor Milenia 2019 menyaksikan Apex Tajudin protege kepada Hazama muncul sebagai juara mengalahkan keempat empat finalis lain Bukan sahaja menampilkan para finalis konsert akhir tersebut juga diserikan l...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Malaysia Lokasi Pertama Moira World Tour 2024

Unboxing Series Amgras Tripod S01 Pro

Manusia Tidak Mengetahui Akhir Sesuatu Hanya Allah Yang Maha Mengetahui

Moira Dela Torre Artis Filipina Pilih Kuala Lumpur Sebagai Hentian Pertama Moira World Tour 2024

Dap Lagi Ambil Tindakan Begini Meggajarnya

Mengopi Buttercream Latte Di Simpol Cafe Alor Setar