Tanam Strawberi Tanah Rendah Petik Strawberi Di Laman Rumah Terasa Di Bukit Peranginan Tuh


Setahun yang lalu aku terpandangkan di laman shopee jualan anak pokok strawberi tanah rendah. Terpana aku sekejap mendapat tahu ada pokok strawberi boleh di tanam di tanah rendah. Bukan hanya boleh d tanam di tanah tinggi sahaja. Kat Malalysia ni strawberi adalah pokok yang paling popular di tanam di tanah tinggi bukit peranginan Cameron Highland, kan!
Tanam Strawberi Tanah Rendah, Petik Strawberi Di Laman Rumah

Untuk tidak melepaskan peluang, aku pun membeli di laman shopee tu 2 pokok anak strawberi. Masa tu tak terlalu berharap, cuma ingin  mengetahui kebenaran yang pokok strawberi boleh di tanam di tanah biasa iaitu tanah rendah.
Tanam Strawberi Tanah Rendah, Petik Strawberi Di Laman Rumah Terasa Di Bukit Peranginan Tuh!!
Aku membela dan membelai pokok strawberi sehingga berbunga, berbuah dan mengeluarkan sulur anak-anak yang banyak. Kebiasaannya buah strawberi dari tanah tinggi Cameron Highlqnd terasa kemasamannya. Tapi buah strawberi tanah rendah ini rasanya masam manis yang sedap. Teruja aku apabila pertamakali menjamahnya.


Anak-anak aku pula apabila buat pertamakali merasa teruja juga  tapi sekarang dah jemu dorang nak makannya. Nak aku buat jem taklah sekali petik dapat satu mangkuk. Tau je lah strawberi bukannya buah yang tahan lama. Tak bolehlah nak dikumpul bebanyak. Oh ya, pokok-pokok strawberi aku dari 2 pokok dah ada hampir 20 pokok dan juga pokok strawberi aku ni sentiasa mengeluarkan sulur yang menghasilkan anak pokok. Jadi aku semai dalam polibeg kecil. 
Nak tahu, dah tak tau apa nak buat, mula-mula aku sedekah pada kawan dan taulan anak pokok strawberi ni. Anak pokok terus bertambah dengan banyaknya.  Akhirnya aku mendapat idea menjual di laman shopee setelah mendapat cara untuk membungkus anak pokok dengan elok untuk di hantar melalui penghantaran courier. 
Gambar-gambar Tanam Strawberi Tanah Rendah

Dari hanya menjual anak pokok strawberi, aku mula menjual pokok-pokok lain juga. Namun anak pokok strawberi adalah yang paling laris bagaikan goreng pisang panas. Memang tak di sangka-sangka boleh dijual rupanya. Lega sebab dapat memanfaatkan lambakan anak pokok strawberi dan yang paling seronok dapat menjana pendapatan.
Pada pengamatan aku taklah susah nak menanam pokok strawberi ni. Sama saja dengan penjagaan pokok-pokok yang lain. Asalkan mendapat air yang cukup dan cahaya matahari yang terang serta pembajaan yang dibuat sekali-sekala sudah mencukupi. Selain tu gunakan tanah campuran cocopeat @ sabut kelapa untuk pengaliran air yang bagus. Itu saja. Di bawah ni aku letaklah tips cara penjagaan secara ringkasnya untuk pada yang berminat dengan tanaman strawberi tanah rendah ini.
Panduan dan Cara Penanaman Strawberi Tanah Rendah
Pokok strawberi ini senang hidup dan mudah di jaga serta boleh hidup di kawasan terbuka yang menerima cahaya matahari penuh.
Cara penanaman dengan menggunakan tanah hitam dan campuran sabut kelapa (cocopeat). Pembajaan yang sesuai adalah baja AB seminggu sekali dan baja tinja ayam 2 minggu sekali.
Sentiasa membuat penjarangan daun pokok iaitu buang daun lama dan tinggalkan 3 - 5 helai daun saja  untuk pembungaan yang kerap. Apabila berbuah, pastikan hanya sebiji buah untuk  setiap tangkai agar buah bersaiz besar. 
Pokok akan mengeluarkan sulur yg boleh di gunakan sebagai anak benih nanti. Seeloknya pastikan hanya satu sulur di biarkan pada satu masa untuk pertumbuhan pokok yang sihat. Itu saja. 
Oh ya, lupa nak beritahu, pokok yang aku tanam ni adalah dari jenis Japenese Sweet Cherry (JSC). Dengar kata inilah pokok strawberi yang paling tahan cuaca di tanah rendah. Walaupun buahnya agak kecil tapi rasanya agak manis juga. Pada sesiapa yang ingin melawat kedai shopee dan membeli anak pokok strawberi, boleh klik link di SINI yer!
p/s: Majulah strawberi untuk negara.. ehhh!! Semoga majulah kedai shopee aku menjual pokok strawberi.. Aaminn! :) :)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.huhahuhajerr.com/2021/11/tanam-strawberi-tanah-rendah-petik-strawberi-di-laman-rumah-terasa-di-bukit-peranginan-tuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kasi Percuma Tanah Rm60 Juta Rumah Rm40 Juta Rm100 Juta Untuk Banduan

Kasi Percuma Tanah Rm60 Juta Rumah Rm40 Juta Rm100 Juta Untuk Banduan

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 229 hits
Tun Dr Mahathir Jadi Perdana Menteri 24 Tahun Tapi Tak Dapat Rumah Atau Tanah PunArtikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT By Syed Akbar Ali
Cara Dulu Dulu Memberi Rumah Dan Tanah Kerajaan Kepada Mantan Perdana Menteri

Cara Dulu Dulu Memberi Rumah Dan Tanah Kerajaan Kepada Mantan Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 214 hits
Salepas bersara dari jawatan Perdana Menteri Almarhum Tunku Abd Rahman berpindah ke Jeddah kerana di lantik menjadi Setiausaha Agung OIC Pertubuhan Kerjasama Negara Islam yang di tubuhkan atas inisiatifnya 2 Berapa lama beliau tinggal di sa...
Zafrul Sahkan Najib Mohon Ganjaran Tanah Rumah Nilai Rm100 Juta

Zafrul Sahkan Najib Mohon Ganjaran Tanah Rumah Nilai Rm100 Juta

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 213 hits
Oleh Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz KUALA LUMPUR Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz hari ini mengesahkan di Dewan Rakyat yang bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak memohon ganjaran hadia...
Dia Yang Pinda Akta Beri Rumah Tanah Kepada Bekas Pm Najib

Dia Yang Pinda Akta Beri Rumah Tanah Kepada Bekas Pm Najib

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 260 hits
AHLI Parlimen Pekan Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa Ahli Parlimen Langkawi Tun Dr Mahathir Mohamad telah meminda akta untuk membolehkan tanah dan rumah dihadiahkan kepada bekas perdana menteri Menurut Najib pindaan itu dibuat ketika Dr ...
5 Potret Rumah Harris Vriza Yang Direnovasi Sepatunya Banyak Dan Tertata Rapih

5 Potret Rumah Harris Vriza Yang Direnovasi Sepatunya Banyak Dan Tertata Rapih

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 215 hits
Harris Vriza tengah merenovasi rumah mewahnya Di tengah proses renovasi Billy Syahputra datang berkunjung Ia diajak melihat lihat rumah Harris dan melongo melihat koleksi sepatunya Seperti apa ya Simak ulasannya berikut ini
Kasus Suap Bupati Abdul Wahid Kpk Sita Uang Dan Dokumen Usai Geledah Rumah Sekda Hsu

Kasus Suap Bupati Abdul Wahid Kpk Sita Uang Dan Dokumen Usai Geledah Rumah Sekda Hsu

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 268 hits
Penyidik KPK mengamankan sejumlah uang pelbagai dokumen dan alat elektronik diduga kuat terkait kasus tersebut
Lelaki India Mati Kemalangan Ditemui Hidup Semula Di Rumah Mayat

Lelaki India Mati Kemalangan Ditemui Hidup Semula Di Rumah Mayat

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 248 hits
Lelaki India Mati Kemalangan Ditemui 8216 Hidup 8217 Semula Di Rumah Mayat SEORANG lelaki di India yang diisytiharkan telah mati selepas kemalangan jalan raya mengejutkan saudara maranya apabila dia didapati masih bernafas walaupun semalama...
Kapolda Pastikan Ntb Siap Jadi Tuan Rumah Motogp 2022

Kapolda Pastikan Ntb Siap Jadi Tuan Rumah Motogp 2022

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 243 hits
Kapolda Nusa Tenggara Barat Irjen Mohammad Iqbal menyatakan kesiapannya dalam pengamanan agenda perhelatan balap internasional MotoGP yang akan digelar tahun 2022
Total 3 145 Rumah Sakit Di Indonesia Baru 2 482 Yang Terakreditasi

Total 3 145 Rumah Sakit Di Indonesia Baru 2 482 Yang Terakreditasi

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 193 hits
Selain itu akreditasi merupakan bentuk pengakuan pemerintah kepada rumah sakit yang telah memenuhi standar yang telah tetapkan
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan