Semalam Muhyiddin Dah Tumbang Hari Ini Pm Baru Akan Dilantik



PETALING JAYA: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu membuktikan kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hilang sokongan ahli Dewan Rakyat sama ada di dalam atau luar Parlimen berikutan dakwaannya berhubung perkara itu.
Hal ini kerana Ahli Parlimen Port Dickson itu mengatakan kerajaan pimpinan Muhyiddin telah tumbang apabila mendakwa terdapat ahli Parlimen Perikatan Nasional (PN) menarik sokongan kepada kerajaan hari ini di samping mengatakan blok pembangkang kini mempunyai sokongan 107 ahli Parlimen.

Jika tidak dibuktikan, Kerajaan PN tidak tumbang meskipun Anwar secara terbuka mendakwa pimpinan Perdana Menteri telah hilang kepercayaan ahli Dewan Rakyat.
Pakar Perlembagaan, Datuk Dr. Wan Ahmad Fauzi Wan Husain berkata, meskipun Anwar mendakwa kerajaan kini telah tumbang, ia tidak semudah itu untuk menukar kerajaan seperti mana dijelaskan dalam Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan.
Beliau menjelaskan, menerusi undang-undang itu, perkara pertama perlu dibuktikan adalah sama ada Perdana Menteri telah hilang kepercayaan ahli Dewan Rakyat dan beliau kemudian perlu meletakkan meletak jawatan jika perkara itu berlaku.
“Oleh demikian, adalah penting untuk dibuktikan sama ada Perdana Menteri telah hilang sokongan majoriti atau tidak. Seseorang ahli Parlimen atau pemimpin tidak boleh sewenang-wenangnya mendakwa beliau mempunyai cukup sokongan untuk membentuk kerajaan.
“Jika Agong berpuas hati Perdana Menteri hilang sokongan ahli Dewan, Perdana Menteri mempunyai dua pilihan iaitu meletakkan jawatan atau membubarkan Parlimen jika diperkenan Agong,” katanya ketika dihubungi semalam.
Terdahulu, ketika berhimpun di Dataran Merdeka, Anwar mendakwa Kerajaan PN telah tumbang di samping mendakwa beberapa ahli Parlimen PN menyatakan menghantar surat kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat untuk minta keluar daripada kerajaan.
“Dengan 107 ahli Parlimen di sini campur mereka, kerajaan sudah ditumbangkan,” kata Anwar.
Namun jelas Pengarah Institut Tamadun dan Kajian Strategik (ITKAS) Universiti Malaysia Pahang (UMP) itu, bukti hilang sokongan boleh dilakukan sama ada ketika pengundian Sidang Parlimen atau di luar Dewan Rakyat dan Seri Paduka berpuas hati dengan perkara berkenaan benar-benar berlaku.
“Tidak kisah sama ada bukti itu menerusi surat akuan bersumpah atau surat sokongan, setelah Seri Paduka berpuas hati maka Perdana Menteri telah hilang sokongan,” ujarnya.
Dalam pada itu, Pensyarah Kanan Sains Politik Universiti Teknologi Mara (​UiTM), Mujibu Abd Muis berkata, sebarang keabsahan kerajaan hendaklah dilakukan dan dibuktikan menerusi saluran yang sah betul, bukannya sekadar gimik.
Menurut beliau, sebarang langkah untuk mengubah kerajaan harus dilakukan dalam Dewan Rakyat menerusi undi tidak percaya kepada Perdana Menteri bagi membuktikan perkara tersebut.
“Selain itu, ia boleh juga dipersembahkan kepada Seri Paduka dengan bukti kukuh bagi tujuan yang sama, kalau kedua perkara itu tidak berlaku jadi setakat ini kita andaikan yang kenyataan itu hanyalah gimik politik seperti mana berlaku sebelum ini.
“Malah jika dilihat perarakan pembangkang itu, ia menunjukkan mereka kukuh, tapi itu masih tidak membawa apa-apa implikasi apatah lagi untuk mengubah kerajaan. Cuma secara moral memang itu bagus bagi membuktikan kekuatan dan kekuatan blok pembangkang,” katanya.
Dalam nada sama, Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Dr. P. Sivamurugan berkata, sokongan perlu ditunjukkan sama ada melalui surat akuan berkuasa atau dokumen yang sah lain sebelum menghadap Yang di-Pertuan Agong.
Beliau menjelaskan, jika itu tidak berlaku, maka episod sama akan berulang lagi pada masa akan datang.
“Jika kenyataan media sahaja, Ia tidak memadai kerana sesiapa sahaja akan datang dan maklumkan bahawa ada nombor,” katanya. – UTUSAN ONLINE

Kesimpulannya.. Mereka boleh menentang Muhyiddin secara terbuka atau buat demonstrasi jalanan ataupun duduk di atas jalan menhupun berguling-guling di atas jalan, tetapi pokoknya ia perlu dibuktikan di Dewan Rakyat.
Begitu juga dengan sokongan terhadap Muhyiddin, jangan hanya dakwaan di media saja, sekejap 40 kemudian 30, Tiada cara lain .. buktikan di Parlimen

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/08/semalam-muhyiddin-dah-tumbang-hari-ini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panas Ismail Sabri Buat Sidang Media Hari Ini Dijangka Dedah Mp Sokong Muhyiddin

Panas Ismail Sabri Buat Sidang Media Hari Ini Dijangka Dedah Mp Sokong Muhyiddin

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 141 hits
August 4 2021 Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dijangka membuat satu pengumuman penting melalui sidang media khas pada jam 4 petang ini Sumber dalaman UMNO berkata Ismail Sabri yang juga Naib Presiden UMNO difahamkan ...
Kerajaan Pn Sudah Tumbang Semalam

Kerajaan Pn Sudah Tumbang Semalam

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 311 hits
ULASAN PAGIMahiaddin hakikatnya sudahtumbang APA yang berlaku di parlimen semalam kecoh dan hebuh jerit dan maki hamun adalah perkara biasa Namun jika dilihat dari segi hakikatnya apa terpamer dan berlaku semalam bahawa kerajaan PN sudah tu...
Ramalan Untuk Pasangan Mata Wang Eur Usd Pada 2 Ogos Pedagang Enggan Melakukan Pembelian Euro Baru Pada Hari

Ramalan Untuk Pasangan Mata Wang Eur Usd Pada 2 Ogos Pedagang Enggan Melakukan Pembelian Euro Baru Pada Hari

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 245 hits
EUR USD 1H Pada hari Jumaat pasangan EUR USD tidak meneruskan proses pertumbuhan ke arah tahap pembetulan 61 8 Bagaimanapun pada hari Jumaat beberapa berita positif untuk euro datang dari Kesatuan Eropah sekaligus dan semuanya ekonomi Walau...
Confirm Muhyiddin Bakal Tumbang 26 Julai Umno Mulakan Langkah

Confirm Muhyiddin Bakal Tumbang 26 Julai Umno Mulakan Langkah

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 251 hits
Sidang Parlimen Khas 5 hari pada 26 Julai ini bakal menjadi platform untuk membuktikan keabsahan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Caranya Dengar penjelasan oleh Mahfuz Omar Ahli Parlimen 4 penggal dari Pokok Sena Kedah ini
Memang Pedas Ayat Tun Mahathir Kepada Pm Muhyiddin Pada Hari Pertama Parlimen Dibuka

Memang Pedas Ayat Tun Mahathir Kepada Pm Muhyiddin Pada Hari Pertama Parlimen Dibuka

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 252 hits
Mesyuarat Khas Penggal Ketiga Parlimen Ke 14 yang berlangsung pada Isnin tidak tidak perlu kepada sesi penerangan sebaliknya apa yang diperlukan adalah perbahasan
Rekod Tertinggi 20 596 Kes Baru Hari Ini

Rekod Tertinggi 20 596 Kes Baru Hari Ini

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 302 hits
Kementerian Kesihatan memaklumkan terdapat 20 596 kes baru Covid 19 memecahkan rekod baru yang dilaporkan semalam Selangor juga mencatatkan kes baru tertinggi dengan 8 549 kes manakala Pulau Pinang buat pertama kali melaporkan kes baru lebi...
Mohon Zahid Hamidi Cukupkan Pc Muhyiddin Tumbang Tu 44 Kali

Mohon Zahid Hamidi Cukupkan Pc Muhyiddin Tumbang Tu 44 Kali

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 256 hits
Orang dulu dulu ada berpesan kalau kita nak jadikan sesuatu itu menjadi kenyataan sebutlah sebanyak 44 kali ianya akan jadi kenyataan betul atau tidak entahlah Yang selalu aku dengar ialah ayat ni Cukup 44 orang kata hang bodoh maka bodohla...
Tahun Ajaran Baru Ruben Onsu Sarwendah Berbagi Tugas Untuk Dampingi Anak Di Hari Pertama Sekolah

Tahun Ajaran Baru Ruben Onsu Sarwendah Berbagi Tugas Untuk Dampingi Anak Di Hari Pertama Sekolah

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 244 hits
Seperti yang diketahui tahun ini Bentrand sudah duduk di bangku SMA dan adiknya Thalia duduk di bangku SD
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Pembangkang Perlu Ketepi Ego Contohi Langkah Ph Meterai Mou Bersama Kabinet Ismail Sabri

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Interview Q And A With Ji Chang Wook Asia S Noble Prince



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Kadar Zakat Fitrah 2024m 1445h Setiap Negeri

9 Kelebihan Malam Lailatul Qadar Maksud Doa Tanda Dan Amalan Disertakan

Stoking Ambil Tindakan Tegas Kalimah Allah Amat Suci

Elegant Nostalgia Old Money Bedroom Makeover Ideas

Bufet Ramadan 2024 The Pearl Kuala Lumpur

Kena Pindah Tempat Duduk