Misteri Potret Monalisa Yang Belum Terungkai


Siapa yang tidak kenal dengan potret/lukisan Monalisa. Lukisan yang sangat terkenal. Nak dijadikan cerita, potret Monalisa ini merupakan salah satu karya agung Leonardo Da Vinci. Apa yang membingungkan adalah, potret lama yang berusia lebih 500 tahun yang dipamerkan di Muzium Louvre di kota Paris, Perancis terus mencetuskan misteri sehingga kini.


Sudah tentu mengenai identiti seorang gadis jelita yang mempunyai senyuman yang menawan itu. Lukisan potret berasaskan cat minyak itu menggambarkan seorang gadis yang tidak dinafikan kecantikannya.

Dia kelihatan menghadap ke arah pelukis dengan kedua-dua pergelangan tangannya dirapatkan antara satu sama lain.

Lalu dengan kedudukan begitu, Leonardo Da Vinci terus menggerakkan peralatan melukisnya dengan warna tertentu di atas kepingan papan mengikut corak dan pemandangan di hadapan matanya, sekitar 1503.

Pelukis itu mengambil masa yang lama untuk menyiapkan lukisan itu sebaliknya ketelitian dan pelbagai penekanan dalam proses menghasilkan kerja seni itu menyebabkan potret bergelar Mona Lisa itu siap empat tahun kemudian.

Kini, selepas lebih 500 tahun, potret agung bersaiz 53 sentimeter lebar dan 77 sentimeter panjang itu digantung di sebalik cermin yang dilengkapi pengawasan ketat di sebuah galeri khas muzium terbabit.

Sebelum dipindahkan ke galeri khas itu pada April 2005, jutaan peminat dari seluruh dunia mengunjungi Muzium Louvre semata-mata ingin melihat potret yang penuh dengan misteri dan enigma itu.

Misteri Potret Monalisa
Identiti Monalisa itu sendiri.Riak wajah Monalisa.Senyuman Monalisa yang nampak berbeza jika dilihat dari sudut berlainan.Makna senyuman Monalisa sehinggakan ianya menjadi igaun penyelidik,ahli psikologi dan pengkaji seni dalam usaha untuk menafsirkan makna senyuman tersebut.Sekecil-kecil sudut di dalam potret tersebut dikaji dengan teliti untuk membongkar rahsia Monalisa.
Teori Mengenai Monalisa
Monalisa yang sebenarnya adalah Lisa Ghererdini yang merupakan isteri kepada seorang pedagang bernama Francesco de Giocondo. Mona Lisa bermaksud Madam Lisa.Seorang penulis, Serge Bramly, pula mengemukakan teori bahawa model kepada lukisan Mona Lisa adalah ibu kepada Da Vinci dikenali sebagai Caterina.Terdapat juga pengkaji seni yang mengandaikan bahawa wajah Mona Lisa dilukis Leonardo tanpa merujuk kepada mana-mana model sebaliknya ia berdasarkan imaginasi pelukis itu yang banyak menghabiskan masa mengkaji teknik melukis wajah seseorang.Teori yang paling mengejutkan dikemukakan Dr Lillian Schwartz dari Bell Labs yang menyatakan bahawa Mona Lisa sebenarnya wajah Leonardo sendiri dalam versi kewanitaan. Teori itu diperoleh apabila Schwartz menggabungkan wajah Leonardo dan wajah Mona Lisa dan hasilnya, didapati bentuk kedua-dua wajah itu adalah selari!
Dr. Lillian Schwartz of Bell Labs suggests that Leonardo painted himself, and was able to support her theory by analyzing the facial features of Leonardo's face and that of the famous painting, She digitized both the self-portrait of the artist and the Mona Lisa. She flipped the self portrait and merged the two images together using a computer. She noticed the features of the face aligned perfectly!

Fakta Potret Monalisa
Lukisan itu menjadi popular selepas dicuri dari Muzium Louvre pada 21 Ogos 1911. Selepas kecoh mengenai kehilangan itu, seorang pekerja muzium terbabit iaitu Vincenzo Peruggia akhirnya didapati bersalah.Lukisan itu dijumpai dan dikembalikan ke Muzium Louvre dua tahun kemudian.Populariti potret Mona Lisa menyebabkan ia dijadikan lagu berlainan lebih 10 kali, diinspirasi sebagai filem atau babak filem dan pelbagai sastera serta seni kreatif lain.Judul Mona Lisa diberikan kepada potret itu 31 TAHUN SELEPAS KEMATIAN LEONARDO. Selain Monalisa, potret ni dikenali sebagai La Gioconda.Keistimewaan Mona Lisa adalah matanya akan sentiasa memandang ke arah pemerhati tidak kira dari arah mana anda memerhatikannya. Senyumannya juga kelihatan berbeza dari setiap sudut pandangan berbeza.Terdapat pertikaian bahawa Mona Lisa membiarkan rambutnya terurai hingga ke bahu seperti terlihat dalam lukisan bagaimanapun ia disanggah dengan kenyataan corak seakan rambut itu sebenarnya kain pelindung kepala dan hanya beberapa helai rambut kelihatan. Ini disokong oleh nilai norma/etika masa tu, iaitu Perbuatan membiarkan rambut bebas terurai di zaman Renaissance adalah ciri wanita muda yang tidak memiliki sopan santun.Selepas 500 tahun, keadaan meterial lukisan Mona Lisa yang melewati masa lama semakin membimbangkan.
Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
5 Lukisan Lucah Termahal DiduniaMisteri Lukisan Berhantu 'The Hands Resist Him'
-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2013/04/misteri-potret-monalisa-yang-belum.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azmin Belum Boleh Bersyukur Lagi Namanya Belum Dibersihkan Oleh Peguam Negara

Azmin Belum Boleh Bersyukur Lagi Namanya Belum Dibersihkan Oleh Peguam Negara

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 309 hits
Sebaik diumumkan tiada pendakwaan terhadapnya Menteri Hal Ehwal Ekonomi Azmin Ali lantas memanjatkan rasa syukur kerana pihak berkuasa telah membersihkan namanya Katanya sejak dari awal beliau konsisten mengatakan video tersebut adalah komp...
Banjir Di Guntur Demak Belum Surut Warga Memilih Bertahan Di Tanggul Sungai

Banjir Di Guntur Demak Belum Surut Warga Memilih Bertahan Di Tanggul Sungai

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 179 hits
Sebenarnya warga sudah ditawarkan untuk mengungsi ke Kantor Kecamatan Guntur atau tempat lain namun mereka menolak
Bolehkah Niat Menjadi Imam Meski Belum Ada Makmum Ini Penjelasanya

Bolehkah Niat Menjadi Imam Meski Belum Ada Makmum Ini Penjelasanya

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 232 hits
Shalat berjamaah adalah diantara sunnah yang paling disepakati oleh para ulama terkait keutamaannya Dasarnya adalah hadis Nabi SAW yang diantaranya diriwayatkan oleh al Bukhari bahwasanya shalat jamaah itu keutamaannya lebih tinggi daripada...
Ketua Kpu Sebut Penyidik Kpk Hanya Segel Ruangan Wahyu Setiawan Belum Sita Apapun

Ketua Kpu Sebut Penyidik Kpk Hanya Segel Ruangan Wahyu Setiawan Belum Sita Apapun

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 168 hits
Penyidik menjelaskan penyegelan dilakukan untuk mengamankan posisi maupun apapun yang berada di dalam ruangan agar tak berubah Jika dalam perjalanannya dibutuhkan dokumen bukan tidak mungkin ada dokumen yang diambil
5 Cara Hadapi Orangtua Yang Belum Siap Melepaskan Anaknya Menuju Kedewasaan Kamu Alami Juga

5 Cara Hadapi Orangtua Yang Belum Siap Melepaskan Anaknya Menuju Kedewasaan Kamu Alami Juga

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 207 hits
Orangtua pasti akan kesulitan memperlakukan anaknya sendiri sebagai orang dewasa tapi itu harus dilakukan
Dah Tiga Hari Najib Masih Terkial Kial Belum Buat Apa Tindakan Ke Atas Latheefa

Dah Tiga Hari Najib Masih Terkial Kial Belum Buat Apa Tindakan Ke Atas Latheefa

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 367 hits
Siapa yang rakam Cuba toleh kiri dan toleh kanan Budak tadika pun tahu ini siapa punya kerja Bagaimana yang lain TAKKANLAH dengan pompuan pun kau orang Tak berani keroyok dia Jangan jadi darai lah kalau sekadar gesa latheefa letak jawatan
Sukses Jadi Idol Kpop Ini 5 Potret Masa Kecil Chanyeol Exo Yang Menggemaskan

Sukses Jadi Idol Kpop Ini 5 Potret Masa Kecil Chanyeol Exo Yang Menggemaskan

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 428 hits
Selain multitalenta Chanyeol juga dikenal karena parasnya yang tampan dan imut Semenjak bergabung dengan Boy Band besutan SM Entertainment EXO pada tahun 2012 Chanyeol memiliki banyak penggemar Akun instagramnya pun telah memiliki 19 4 juta...
Pengabdian Brigpol Chairul Hamka Belum Tergantikan Jadi Ajudan 6 Kapolda Sulsel

Pengabdian Brigpol Chairul Hamka Belum Tergantikan Jadi Ajudan 6 Kapolda Sulsel

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 454 hits
Mengenal lebih dekat dengan Brigadir Polisi atau Brigpol Chairul Hamka ajudan enam Kapolda Sulawesi Selatan
Kemenkeu Belum Berencana Suntik Modal Untuk Jiwasraya

Kemenkeu Belum Berencana Suntik Modal Untuk Jiwasraya

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 142 hits
Kementerian Keuangan belum berencana memberi suntikan modal bagi PT Asuransi Jiwasraya Walaupun saat ini Jiwasraya membutuhkan dana Rp32 89 triliun agar bisa mencapai rasio kecukupan modal atau Risk Based Capital minimal 120 persen
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan