Kenapa Teknologi Blockchain Bagus Dan Dikatakan Selamat






Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera.

Beberapa artikel sebelum ini telah diterangkan secara ringkas pengenalan kepada BLOCKCHAIN, BITCOIN atau ASET DIGITAL yang turut dikenali sebagai mata wang digital atau mata wang kripto


Pada tahun 2008 sistem Blockhain diperkenalkan oleh Satoshi Nakamoto. Ia bermula dengan satu ledger yang decentrelised (tidak berpusat). Tujuan asal sistem blockchain atau decentrelised ledger ini dibina adalah untuk KESELAMATAN SISTEM DATA sekaligus menghapuskan kuasa minder middle man (orang tengah)

Sebagai contoh dalam bidang kewangan dan bank dunia ketika ini, orang tengah yang dimaksudkan ialah Bank Dunia dan USD

Blockchain terkenal dengan sistem tidak berpusat dan block ledger.

Apa beza sistem berpusat dan tidak berpusat ini?.  Dan mengapa sistem tidak berpusat ini di terima dan semakin di sukai ramai?. 
gambarajah dari google

Sistem berpusat (Centrelised) bermaksud data boleh masuk dan juga boleh di padamkan
Contoh :- Jika data yang dimasukkan ialah 10 ribu, ia boleh diubah menjadi 8 ribu atau ia boleh dipadamkan terus seumpama data 10 ribu itu tidak wujud. 
Sistem tidak berpusat (Decentrelised) bermaksud Data boleh masuk dan ia tidak boleh di padamkan juga tidak boleh di manupulasi.Contoh:- jika data yang dimasukkan itu 10 ribu ia tetap ada data itu. Ia tidak boleh di padam. Jika di pindah milik sekali pun data itu tetap wujud

Kita ambil contoh seperti sistem yang digunakan oleh bank atau pusat kewangan lain. Bank menggunakan sistem data berpusat. Apa sahaja transaksi terutama yang besar memerlukan 'approval' atau kebenaran kerana ia berpusat. Ada seseorang yang mengawal selia. Maksudnya ada pihak yang perlu sign atau approved.

Ledger dan sistem di kewangan di bank diuruskan oleh manusia. Dengan kata lain, ledger itu boleh dimasukkan, diubah dan dipadamkan. Tiada rekod dan bukti data apabila ia sudah dipadamkan. Terdapat kes kecurian wang di bank yang memakan berbilion wang dalam sehari.

Tentu anda pernah membaca kisah kecurian duit dari akaun dari kakitangan bank yang mencuri 1 sen dari akaun setiap pelanggan bank. Kenapa pelanggan tidak sedar? kerana baki akaun bank 3810.25 , bahagian sen jarang di pandang dan disedari oleh pihak pelanggan. Tahukah anda kecurian 1 sen setiap hari ini boleh menjadikan seorang kakitangan bank itu jutawan dan ia memakan tahun untuk disedari?. Malah dikatakan hampir 6 billion duit hilang dalam floating process bank dunia sehari.

Kenapa bank, contoh bank di Malaysia di insurans di bawah PIDM?. Ini adalah kerana sistem bank sendiri ada risiko tidak selamat. Duit boleh dicuri, boleh di hilangkan, sen-sen juga boleh hilang dicuri tanpa di sedari. PIDM bukan diwujudkan hanya untuk melindungi wang dari dirompak namun kes membabitkan wang lain.

Kenapa kecurian wang ini boleh berlaku?. Ini adalah kerana ada orang atau pihak yang mengawal selia yang kita panggil sistem berpusat (centrelised ledger). Apabila ia membabitkan manusia atau pihak maka isu sistem data digodam, dicuri, di ubah, di pindahkan itu tetap ada dan risikonya tetap tinggi.



Maka sistem blockhain yang decentrelised (tidak berpusat) ini jauh lebih selamat kerana ia tidak dikawal oleh sesiapa kecuali sistem itu sendiri. Dengan kata lain semua data-data ada pada semua pemegang yang menggunakan blockchain itu. Sukar untuk ubah data sistem ini, jika masih ada hacker yang kena hack hanya satu pihak sahaja bukan pusat. Bayangkan jika sistem berpusat,jika hacker nak hack, hack sahaja pusat dia iaitu jika Malaysia, Bank Negara Malaysia, jika dunia Bank dunia, jika ingin hack satu bank kecil, hack sahaja headquarter bank kecil itu kerana disitu biasanya pusat sistem bank yang menggunakan sistem berpusat.

Berbeza dengan sistem tidak berpusat (decentrelised ledger), jika bank A menggunakan sistem blockhain, apabila hacker ingin hack, dia boleh hack satu akaun sahaja, terpaksa tumpu pada satu akaun. Hacker tak akan boleh hack keseluruhan sistem kerana sistem ini tidak berpusat. Data dan pengguna atau pengawal setiap akaun adalah berbeza, iaitu pemilik akaun itu sendiri. Semua data-data ada pada setiap pemegang. Jika sepuluh juta atau 1 billion yang menggunakan blockchain tersebut, bayangkan betapa sukar kerja hacker.

Andai kata data itu diubah sekali pun, rekod data itu tetap wujud dan pengubahan itu juga ada bukti dalam data sistem blockchain itu diubah.

Ini antara alasan mengapa sistem blockhain ini amat bagus digunakan dalam sistem pilihan raya. Identiti setiap pengundi tidak boleh diubah. Undi hantu tidak akan wujud. Andai ada perubahan identiti atau data pasti akan diketahui.

Sistem blockchain ini bukan sahaja sesuai digunakan dalam bidang kewangan, bidang politik, bidang ekonomi, malah pelbagai bidang industri dan teknologi.

Jika anda lihat bagaimana block, block ledger ini terbentuk anda akan faham jika sistem blockchain ini tercipta 80 tahun dahulu, kerajaan hari ini tidak akan sukar menjejak pewaris kampung baru atau pewaris wang atau harta tidak dituntut kerana setiap data yang wujud tidak akan terhapus dan akan terus boleh dijejaki sampai pewaris terakhir.

Ketika ini mata wang digital atau mata wang kripto baik bitcoin, ethereum, XRP, USDT semuanya menggunakan sistem blockchain. Apa bila anda sebut mata wang digital atau kripto ia harus ada kena mengena dengan blockhain kerana teknologi blockhain ini yang memperkenalkan penggunaan mata wang kripto buat kali pertama.  Blockchain ialah pemboleh jadi (enable) pada wang kripto atau cryptocurrency. Matawang kripto yang benar atau genuine haruslah menggunakan teknologi blockhain yang genuine atau tulen (penerangan lanjut akan diterangkan dalam artikel akan datang).

Blockchain ini amat sesuai di gandingkan dengan teknologi Artificial Intelligence (Kecerdikan buatan). Artikel seterusnya akan menceritakan secara ringkas mengenai teknologi AI (kecerdikan buatan) ini.


Disclaimer :- Adalah ditegaskan disini, artikel ini adalah mengikut pandangan dan pemahaman penulis. Penulis tidak bertanggung jawab diatas salah faham atau keputusan yang dibuat oleh pembaca atas ulasan dan artikel ini.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://little-queen-qkhadeeja.blogspot.com/2020/01/kenapa-teknologi-blockchain-bagus-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berita Perkembangan Blockchain Teknologi Ai Cryptocurrency Di Malaysia

Berita Perkembangan Blockchain Teknologi Ai Cryptocurrency Di Malaysia

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 439 hits
Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera Sebelum kita teruskan dengan lebih mendalam mengenai BLOCKCHAIN ARTIFICIAL INTELIGIENCE CRYPTOCURRENCY Tentu anda yang pernah mendengar mengenai blockchain dan cryptocurrency tahu bahawa diseluruh du...
Ops Selamat 11 788 Crashes 97 Deaths In Just A Week

Ops Selamat 11 788 Crashes 97 Deaths In Just A Week

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 242 hits
A total of 11 788 road crashes involving 17 901 vehicles have been reported within a week of the launch of road safety operation Ops Selamat Bukit Aman Traffic Investigation and Enforcement Department director Azisman Alias said Selangor re...
Op Selamat 16 122 Kematian Direkod Dalam Lapan Hari

Op Selamat 16 122 Kematian Direkod Dalam Lapan Hari

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 221 hits
KUALA LUMPUR 26 JAN Sebanyak 122 kematian daripada 113 kes nahas maut direkodkan dalam tempoh lapan hari sejak Op Selamat 16 2020 dilancarkan pada 18 Januari lepas sempena perayaan Tahun Baru Cina Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaa...
Selamat Buang Ketumbuhan Dalam Rahim Scha Harap Dapat Bagi Adik Pada Lara

Selamat Buang Ketumbuhan Dalam Rahim Scha Harap Dapat Bagi Adik Pada Lara

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 597 hits
Pelakon dan pengacara Scha Alyahya sekali lagi menjalani pembedahan membuang ketumbuhan dalam rahim yang dikenali Endometriosis di sebuah pusat perubatan di sini pada Khamis lalu Kali pertama Scha menjalani pembedahan sama pada 2013 iaitu s...
Scha Alyahya Selamat Jalani Pembedahan Buang Ketumbuhan

Scha Alyahya Selamat Jalani Pembedahan Buang Ketumbuhan

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 345 hits
Sudah lama rasanya tak dengar cerita mengenai pelakon Scha Alyahya Baru baru ini Scha sekali lagi menjalani pembedahan membuang ketumbuhan dalam rahim The post appeared first on
Anies Sapa Warga Di Wihara Dharma Bhakti Selamat Tahun Baru Imlek

Anies Sapa Warga Di Wihara Dharma Bhakti Selamat Tahun Baru Imlek

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 202 hits
Anies bersama rombongan datang di Wihara Dharma Bhakti Jumat malam pukul 23 30 WIB Dia langsung masuk serta mengitari wihara
Selamat Tahun Tikus Dong Zong Ke Mana Awak Hilang

Selamat Tahun Tikus Dong Zong Ke Mana Awak Hilang

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 318 hits
ZF Zamir ULASAN Hari ini menjelang Tahun Tikus tiga hari lagi bunyi bunyi bising tentang Jawi telah hilang Ia hilang sejak Dr Maszlee Malik membuat pengumuman untuk memulangkan semula jawatan menteri pendidikan kepada Dr Mahathir Mohamad pa...
Selamat Bercuti Ke Cameron Highlands Di Tahun Baru Cina 2020

Selamat Bercuti Ke Cameron Highlands Di Tahun Baru Cina 2020

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 898 hits
Mulai semalam adalah musim cuti tahun baru cina 2020 dan Cameron Highlands sekali lagi menjadi tumpuan untuk destinasi percutian Jika kawasan anda di bawah sana agak kering dan panas cuaca di Cameron Highlands buat masa ini berada dalam kea...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal