Kenapa Allah Haramkan Arak



Arak adalah minuman yang boleh mengakibatkan kerosakan kesihatan tubuh, akal fikiran serta meruntuhkan institusi rumah tangga, masyarakat dan negara.

Kenapa Allah Haramkan Arak?
Credit Pic : SUMBER
Sebahagian senarai kerosakan yang dinyatakan itu jelas membuktikan arak adalah ‘ibu’ kepada segala kejahatan dan kerosakan.

Kenapa Allah Haramkan Arak?
Memang terbukti bahawa wujud hubungan rapat pelbagai penyakit, kemalangan di jalan raya, pergaduhan rumahtangga berpunca daripada pengambilan arak yang terlarang.

Kesan toksik bahan alkohol boleh mempengaruhi sistem saraf manusia menyebabkan berlaku gangguan tingkah laku seperti hilang rasa malu, gagal mengawal diri, hilang ingatan dan berada dalam khayalan.

Selain itu, Dr Adi Hashman menulis di dalam bukunya, Mengapa Rasulullah Tidak Pernah Sakit turut menyelitkan kesan minum minuman yang memabukkan tersebut.

Menurutnya, orang yang meminum alkohol kronik membawa kesan sampingan berbahaya kepada tubuh selain turut mencederakan sistem hormon mengakibatkan keadaan hipoglisemia simptom paras gula dalam darah rendah) dan merosakkan organ penghadaman termasuk hati.

Malangnya, aktiviti hiburan sambil meneguk ‘air kencing syaitan’ itu sudah menyerang ramai terutamanya dikalangan anak muda. Bayangkan, bagaimana dengan nasib generasi kita pada masa akan datang?

Bagi yang memusuhi Islam, untuk menghancurkan generasi muda Islam tidak perlu bersusah payah. Hanya perlu bagi mereka  menjauhkan jiwa golongan muda mereka daripada agama.

Sebab itu, ramai terpengaruh untuk menjadi golongan mengamalkan cara hidup moden yang bersalahan dengan syariat.

Bagi mereka segala yang datang dari Barat bangga untuk ditiru, ditelan mentah-mentah serta diamalkan dalam kehidupan. Penyakit berkaitan dengan arak ini bukan baru menyerang umat zaman ini. Ia sudah dihadapi sejak masyarakat zaman Rasulullah.

Orang Arab jahiliah sangat ‘kemaruk’ dengan arak. Jika mabuk, mereka turut mandi dengan arak. Ketika itu, larangan sepenuhnya meminum arak belum dilakukan lagi walaupun Rasulullah mengetahui ia banyak memberi kemudaratan.

Larangan meminum arak dilakukan secara berperingkat kerana sekiranya diharamkan sekali gus, sudah tentu Islam sukar diterima orang Arab pada ketika itu.

Bahkan, arak sudah terbiasa sehingga menjadi sebahagian adat dan budaya mereka.

Allah berfirman yang bermaksud: Mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad) mengenai arak dan judi. Katakanlah: “Pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfaatnya dan mereka bertanya pula kepadamu: Apakah yang mereka akan belanjakan (dermakan)? Katakanlah: “Dermakanlah apa-apa) yang berlebih dari keperluan (kamu). Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayat-Nya (keterangan-keterangan hukum-Nya) supaya kamu berfikir.” (Surah al-Baqarah, ayat 219)

Ayat itu menjelaskan, perbezaan antara baik dan buruk arak selain dosa arak adalah lebih besar daripada manfaatnya.

Bagaimanapun, perintah larangan meminum arak secara mutlak dilaksanakan selepas turunnya ayat 9-10 dari Surah al-Maidah yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, dan judi dan pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya.

“Sesungguhnya syaitan itu hanya bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian antara kamu dengan sebab arak dan judi, dan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan daripada mengerjakan sembahyang. Oleh itu, mahukah kamu berhenti (daripada melakukan perkara yang keji dan kotor itu atau kamu masih berdegil)?”

Itu antara peringkat yang berlaku sebelum arak diharamkan sehinggalah hari ini. Para ulama fiqh sepakat, arak diharamkan disebabkan ianya najis dan memabukkan.

Dalam Islam, ianya adalah menjadi satu jenayah dan jika didapati kesalahan, pengamalnya boleh dikenakan hukuman sebatan.

Di negara ini, ketika pihak berkuasa agama melakukan serbuan di pusat hiburan mendapati ramai individu Muslim tanpa segan silu meminum arak, malah berbangga dapat menjalani kehidupan seperti itu.

Mungkinitu hanyalah alasan yang diberikan bertujuan untuk mencari keseronokan, melepaskan tekanan dan kekusutan. Namun mereka lupa dan alpa, nikmat atau penyelesaian yang dihajati itu hanya bersifat seketika.

Ketegasan hukum mengharamkan arak itu jelas kerana ia memberi banyak kesan keburukan buat manusia.

Daripada Annas bin Malik, beliau berkata, Rasulullah melaknat sepuluh golongan berkaitan dengan arak iaitu yang memerahnya, minta diperahkan, meminumnya, membawanya dan minta dibawa kepadanya, menuangkannya, menjualnya, makan harganya, membelinya dan minta dibelikan.” (Hadis riwayat at-Tirmidzi dan Ibn Majah).

SUMBER

Baca Juga : Hukum Suami Melarang Isteri Berjumpa Dengan Ibubapanya



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2020/07/kenapa-allah-haramkan-arak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Putus Asa Dari Rahmat Allah Syeikh Fahmi Zamzam

Jangan Putus Asa Dari Rahmat Allah Syeikh Fahmi Zamzam

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 262 hits
Jangan Putus Asa Dari Rahmat Allah Syeikh Fahmi Zamzam Like Follow Follow
Cari Jodoh Melalui Gantung Poster Akan Kahwin Insya Allah

Cari Jodoh Melalui Gantung Poster Akan Kahwin Insya Allah

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 310 hits
Lelaki lelong diri nikah lepas Aidiladha SELEPAS Aidiladha nanti saya akan berkahwin dengan pilihan hati saya kata Nooraziro Abdullah 35 yang sebelum ini menggantung poster untuk mencari jodoh Tindakan tukang rumah dari Kampung Gong Nangka ...
Ramadhan Usai Tak Berarti Ibadah Selesai Jangan Sampai Mengenal Allah Hanya Di Bulan Ramadhan Saja

Ramadhan Usai Tak Berarti Ibadah Selesai Jangan Sampai Mengenal Allah Hanya Di Bulan Ramadhan Saja

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 345 hits
Tanpa terasa Ramadhan telah pergi meninggalkan kita Bulan yang penuh berkah maghfirah dan rahmat Allah itu telah berlalu meninggalkan kita Bulan di saat hati hati manusia begitu mudah untuk melakukan ketaatan Suatu masa dimana orang orang b...
Mengaji Solat Waktu Mengandung Bayi Dalam Kandungan Dapat Rasa Sekali Niat Ikhlas Kerana Allah Swt

Mengaji Solat Waktu Mengandung Bayi Dalam Kandungan Dapat Rasa Sekali Niat Ikhlas Kerana Allah Swt

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 375 hits
Sebagai ibu hamil kita sering dinasihatkan untuk menjaga perlakuan dan kata kata Sebaiknya banyakkan beribadah untuk memudahkan proses kehamilan Lakukan kerana Allah SWT dengan ikhlas pasti ada kebaikannya untuk si ibu dan bayi dalam kandun...
Alhamdulillah Syukur Ya Allah Bila Diri Di Kelilingi Sahabat Positif

Alhamdulillah Syukur Ya Allah Bila Diri Di Kelilingi Sahabat Positif

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 344 hits
Alhamdulillah Syukur Ya Allah Bila Diri Di Kelilingi Sahabat Positif Alhamdulillah Syukur Ya Allah di usia KakYa yang bakal menginjak ke usia 40 tahun sedikit masa lagi KakYa diberi peluang untuk dihadirkan sahabat positif yang sentiasa ada...
Saatnya Lemparan Dari Allah Dan Malapetaka Kepada Orang Kafir Dunia

Saatnya Lemparan Dari Allah Dan Malapetaka Kepada Orang Kafir Dunia

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 235 hits
PERISTIWA SEKARANG DAN AKAN DATANG SAATNYA Sahabat Muaz bin Jabal juga melaporkan sebuah hadis Rasulullah berkata Setelah Baitulmaqdis makmur Yathrib hancur Setelah Yathrib hancur terjadilah al Malhamah Setelah itu Konstantinopel ditakluki ...
Walau Bukan Dari Rahim Isteriku Tapi Allah Isikan Kasih Kami Achey Syukur Sambut Hari Bapa

Walau Bukan Dari Rahim Isteriku Tapi Allah Isikan Kasih Kami Achey Syukur Sambut Hari Bapa

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 363 hits
Biarpun bukan darah daging sendiri namun kehadiran seorang anak angkat dalam sesebuah keluarga menjadi pelengkap kasih sayang bagi mana mana pasangan suami isteri Bagi Achey Bocey kehadiran Nur Tiara Zainnirah buat hidupnya rasa bahagia mal...
Nak Hidup Berkat Perbaiki Cara Kita Berdoa Nescaya Semua Urusan Dipermudahkan Allah Swt

Nak Hidup Berkat Perbaiki Cara Kita Berdoa Nescaya Semua Urusan Dipermudahkan Allah Swt

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 405 hits
Sesungguhnya kepada Allah SWT tempat kita bergantung harap Setiap apa yang kita inginkan mintalah dengan Nya Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang Berdoa boleh di mana mana tidak semestinya usai solat sahaja Mintalah dengan niat yang...
Jangan Sombong Allah Suka Orang Yang Berdoa Dan Meminta Kepada Nya

Jangan Sombong Allah Suka Orang Yang Berdoa Dan Meminta Kepada Nya

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 404 hits
Jangan Sombong Allah Suka Orang Yang Berdoa Dan Meminta Kepada Nya Sebagian manusia terlalu sombong tidak mau berdoa seakan ia bisa menghasilkan sesuatu tanpa pertolongan dari Allah Ta ala Sebagian manusia terlalu sombong tidak mau berdoa s...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024



Beli Dulu Fikir Kemudian Shopee Perkenal Ciri Baru Sempena Raya 15 Hari Pemulangan Percuma Tanpa Soal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3


Early Bird Special Honor Magic6 Pro Habis Terjual Hari Ini

Dok Tunggu Lama Daaaah

Mga Rush Gaming

Stokin Tertera Kalimah Allah Pula Hina Islam

Kuih Sagu Merah Tanpa Kukus Yang Terpaling Sedap

Egoisme Dalam Beribadah Sekelumit Kisah Dari Tanah Suci