Kaji Semula Tuduhan Hukuman Tahanan Daesh Anwar


Pejabat Peguam Negara (AGC) digesa mengkaji semula pertuduhan dan hukuman tidak setimpal yang dikenakan terhadap beberapa individu, dikaitkan dengan militan DAESH, yang melakukan ‘kesalahan kecil’.

Loading… Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berpandangan beberapa individu yang ditahan atau dipenjarakan atas dakwaan ‘menyokong’ DAESH, perlu diberi pertimbangan sama dengan 12 tertuduh yang digugurkan pendakwaan menyokong kumpulan pengganas, Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE).
Jelasnya, antara yang perlu diteliti adalah membabitkan ‘kesalahan kecil’ yang tiada kaitan langsung dengan kumpulan pengganas atau aktiviti keganasan, seperti memiliki baju atau lambang DAESH.
Bagaimanapun, Anwar menegaskan, gesaannya itu tidak bermakna dirinya atau kerajaan berkompromi dengan perbuatan keganasan atau mana-mana kumpulan yang dikategorikan sebagai pengganas.
“Saya telah suarakan kepada pihak berkenaan termasuk Menteri Dalam Negeri bahawa ada tahanan DAESH yang tidak dapat dipastikan kaitannya dengan gerombolan pengganas atau keganasan.
“Ada kes dilaporkan dan saya jumpa ketika saya di Penjara Sungai Buloh, yang saya anggap kes itu kesalahan kecil. Baju, sokongan atau derma kepada jiran yang saya fikir, cukuplah dengan hukuman yang ada sekarang.
“Saya gesa perkara ini dikaji semula dan diberi pertimbangan sama seperti pertimbangan yang dibuat kepada tahanan LTTE,” jelasnya dalam sidang media selepas Himpunan 6 Dekad Keluarga Besar Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), di sini, hari ini.
Beliau mengulas keputusan Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas semalam yang menggugurkan pertuduhan terhadap 12 individu, termasuk dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP, dikait dengan LTTE.
Dalam kenyataan 13 muka surat, Tommy memberitahu, keputusan itu diambil selepas mendapati tiada prospek jelas untuk sabitan terhadap semua tertuduh dengan mana-mana 34 pertuduhan yang sedang dihadapi mereka.
Jelasnya, perbuatan memiliki gambar atau perkara lain yang dikaitkan dengan individu atau kumpulan pengganas, tidak menukar seseorang itu menjadi pengganas atau menyokong kumpulan terbabit.
Beliau juga menggesa Menteri Dalam Negeri mengkaji semula setiap kumpulan pengganas setiap enam bulan mengikut suatu perintah di bawah Seksyen 66B (9) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001.
Sumber: Berita Harian


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.my/2020/02/kaji-semula-tuduhan-hukuman-tahanan-daesh-anwar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahathir Kena Fikir Semula Antara Anwar Dan Najib Siapa Yang Lebih Bagus Dan Layak Gantinya

Mahathir Kena Fikir Semula Antara Anwar Dan Najib Siapa Yang Lebih Bagus Dan Layak Gantinya

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 332 hits
Kalau pun bukan Najib masih ada beberapa nama lagi yang boleh dipertimbangkan Kalau di PKR selain Anwar macam tiada yang terampil Melayu DAP Takkan nak 100 boneka Wan Azizah Macam tidak berfungsi ada dan tiada sama sahaja Terima Kasih PAS K...
Bomba Kaji Persempadanan Semula Bantuan Lebih Pantas

Bomba Kaji Persempadanan Semula Bantuan Lebih Pantas

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 186 hits
SHAH ALAM 26 FEB Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia mengkaji persempadanan semula agensi itu di seluruh negara kata ketua pengarahnya Datuk Muhammad Hamdan Wahid berkata kajian dua tahun bermula tahun ini bertujuan memperkemaskan tugasan...
Hasrat Anwar Jadi Pm Ke 8 Musnah

Hasrat Anwar Jadi Pm Ke 8 Musnah

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 281 hits
Hasrat Anwar jadi PM ke 8 musnahAnwar sudah menganggap Bersatu sebagai bekas rakan Perkhianatan Bersatu segelintir pemimpin PKR Hasrat Anwar jadi PM ke 8 musnah Perkhianatan Bersatu segelintir pemimpin PKRDesas desus pembentukan kerajaan ba...
Anwar Kempunan Kata Lebai

Anwar Kempunan Kata Lebai

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 449 hits
Kitab suci lebai Harakah menyebut Anwar kempunan nak jadi PM Nampak tak betapa jahat dan dengkinya lebai kpd Anwar Seblm mesyuarat majlis presiden PH lagi Anwar secara terbuka menyebut beliau cenderung utk bersetuju dgn Tun bahawa sebaiknya...
Mungkin Esok Anwar Sahkan Cubaan Jatuhkan Kerajaan Ph

Mungkin Esok Anwar Sahkan Cubaan Jatuhkan Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 369 hits
FMT Presiden PKR Anwar Ibrahim malam tadi mengesahkan ada cubaan menjatuhkan kerajaan Pakatan Harapan melibatkan ahli politik PPBM dan PKR yang khianat ketika beberapa pemimpin partinya sedang makan malam bersama pemimpin Umno PAS dan PPBM ...
Anwar Ibrahim Frust Kabinet Mahathir Baru Mungkin Dibentuk Esok

Anwar Ibrahim Frust Kabinet Mahathir Baru Mungkin Dibentuk Esok

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 356 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim menyifatkan perkembangan politik tanah air hari ini sebagai satu pengkhianatan Dan kita juga dikejutkan hari ini dengan perkembangan yang bagi kita satu juga pengkhianatan kerana sudah janji dan sebagainya maka me...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid