Isu Azam Baki Ismail Sabri Perlu Letak Jawatan


ULASAN

Azam Baki pembuka
panggung 2022.ISU yang mengaitkan Pengerusi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Azam Baki yang mengaku telah memberi pinjaman akaun CDS kepada adiknya, Nasir Baki untuk memiliki jutaan saham awam benar-benar mengoyak integriti kerajaan Ismail Sabri Yaakob yang sudah pun dipersoalkan keberadaanya bila transisi kepimpinan negara kepadanya diragui dari segi angka.
Azam dikaitkan dengan pendedahan pemilikan 1,930,000 saham dalam Gets Global Berhad (sebelum ini KBES Berhad) pada 30 April 2015 bernilai sekitar RM772,000 pada masa itu.
Pegangan sahamnya dalam Gets Global Berhad susut kepada 1,029,500 pada 31 Mac 2016. Namun ia bernilai sekitar RM340,000 pada masa itu.

Pengerusi SPRM itu juga memegang 2,156,000 waran dalam Excel Force MSC Berhad pada Mac 2016.

Meskipun ada usaha untuk menjernihkan keadaan dan membersihkan Azam daripada "skandal" itu, tetapi nampak ianya semakin serabut. Ia jadi macam pukat robek yang rusuk sudah terkena air penuh dengan sampah sarap dan carik barit. Berbelit-belit tenggelam punca. 
Mulanya Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR) memberi penjelasan untuk "membaptiskan" Azam  Baki daripada segala noda dan dosa. Pengerusinya Abu Zahar Ujang telah membuat kenyataan dengan mengundang sama Azam Baki dalam satu sidang akhbar khas yang dianggap sebagai telus dan berani. Sidang akhbar itu diadakan apabila isu Azam itu mulai heboh dan mendapat perhatian dunia.  
Pinjaman tanpa faedah.
Dalam sidang akhbar itu Azam secara telus menjelaskan pembelian saham itu seolah tidak dalam pengetahuannya, sebalik akaunnya digunakan oleh adiknya Nasir Baki untuk memberi saham awam itu. Beliau menegaskan yang beliau tidak mempunyai apa-apa kepentingan.  Akaun CDS miliknya digunakan oleh Nasir yang diberi pinjaman tanpa faedah. Konotasi yang hendak dihebahkan saham itu bukan miliknya. 
Abu Zahar membuat perakuan LPPR berpuas hati dengan penjelasan Azam itu. Bagaimana pun selang 24 jam kemudian, enam orang ahli lembaga itu; Ismail Omar, Azman Ujang, Akhbar Satar, Dr Hamzah Kassim, David Chua Kok Tee dan Dr Mohamad Agus Yusoff menafikan yang mereka bersetuju (berpuas hati dengan penjelasan Abu Zahar) sebaliknya menganggap apa disebut Abu Zahar itu sebagai pendapat peribadinya. Bukan pendapat majoriti ahli LPPR. Di sini bolehlah difahamkan yang ahli LPPR tidak menerima pengakuan dan penjelasan Azam itu.  
Perkembangan itu menyebabkan ikhtiar untuk mensucikan Azam gagal dan semakin menjadi perhatian umum. 
Kemunculan dan keberanian enam ahli LPPR yang menafikan perkara itu ia mula menetaskan persoalan dan pertanyaan berpanjang dan lebih besar lagi. Minda umum mula diasak dengan pertanyaan dan mula membuat andaian ada sesuatu yang tidak kena yang cuba disembunyikan. 
Mengapa dalam kalangan ahli LPPR sendiri bercanggah pendapat? Apakah di sini ada usaha untuk melindungi Azam oleh pengerusi LPPR? Atau Abu Zahar dan mereka sewaktu dengannya ada motif dan kepentingan dalam melindungi Azam itu? 
Sehubungan itu berbagai pihak membuat desakan dan gesaan agar pihak berkuasa (kerajaan) bertindak ke atas Azam. Penjelasan dan pengakuan Abu Zahar dan Azam itu ditolak mentah-mentah. Dan ia menjadi lebih gawat dan bertubi-tubi lagi apabila berbagai pihak, baik pemimpin Ngo, wakil rakyat, penguam, bekas pendakwa dan sebagainya turut sama mendesak agar kes Azam dituntaskan sesegera mungkin.
Tidak muktamad.
Ia menjadi lebih lantang lagi apabila Suruhanjaya Sekuriti (SC) yang menjalankan siasatan ke atas Azam menerusi Akta Perindusterian Sekuriti (Depositori Pusat) 1991 (SICDA) tidak dapat muktamadkan apakah Azam melakukan kesalahan ataupun tidak memiliki saham berkenaan di bawa seksyen 25 (4) SICDA. Ertinya siasatan itu tidak ada konklusi tepat dan ia tidak dapat diterima. 
Antara individu atau profesional yang memberi reaksi dan mempersoalkan kenyataan SC itu adalah ahli Parlimen Iskandar Puteri Lim Kit Siang. Kata Kit Siang mencemuhi kenyataan SC itu dengan mengatakan hanya mereka yang dungu sahaja mempercayai penjelasan daripada SC itu.
Sehubungan itu Kit Siang meminta kabinet mengarahkan Azam bercuti daripada jawatan Pengerusi SPRM sementara siasatan dijalankan ke atas secara menyeluruh. Kit Siang memberi amaran jika kabinet tidak berbuat apa-apa menunjukkan mereka bersetuju bahawa SC sudah membebaskan Azam daripada sebarang kesalahan. 
Justeru katanya, rakyat Malaysia berhak menganggap kabinet sedia ada ini terdiri daripada menteri-menteri dengan standard intelek yang rendah dan tidak mempunyai kemampuan pemahaman.
Bekas ahli LPPR Dr Edmund Terence Gomez juga turut memberi reaksi kepada pernyataan SC itu. Baginya kenyataan SC semalam sungguh mengejutkan dan tidak boleh diterima kerana SC tidak menyatakan sebab atau hasil (keputusan) siasatannya secara muktamad. 
"SC yang tidak menyatakan sebab mengapa ia tidak dapat secara muktamad menentukan kesahihan dakwaan terhadap Azam menimbulkan persoalan yang sangat membimbangkan. Mengapa semua usaha untuk memulakan siasatan terhadap dakwaan ini tidak menghasilkan siasatan yang mendalam dan terbuka?" tanya beliau seperti dilapor. 
Seorang peguam Haniff Khatri Abdula menyarankan wajar Azam bercuti sementara siasatan dijalankan. Dan beliau juga melihat Peguam Negara perlu memuktamadkan kes ini selepas SC membuat kenyataan mendapati Azam tidak melanggar SICDA. Dapatan oleh SC itu perlu disahkan oleh peguam negara sebagai badan pendakwaan.
Melihat isu Azam ini berpanjangan dan menjadi polemik ia boleh memberi kesan negatif kepada negara. Kegagalan menuntaskan isu Azam ini memperlihatkan kelemahan dan ketidakberdayaan Ismail Sabri sebagai perdana menteri. Beliau sepatutnya tidak membiarkan isu ini berterusan dipolemikkan kerana ia boleh mendatangkan masalah dan mencemarkan negara. 
Jawatan atau kedudukan Azam Baki itu bukan persis kedudukan seperti ketua cawangan Umno di Pahang atau Johor kerana ia akan menjadi perhatian dunia luar untuk melihat wibawa dan integriti negara ini khasnya terhadap pimpinannya sebagai PM dari aspek pentadbiran dan pengurusan serta menangani isu-isu membabitkan maruah dan integriti negara itu. 
Sekiranya Ismail Sabri membisu dan berhenti setakat mengatakan Azam tidak bersalah dengan berpandukan kepada kenyataan SC itu, apa lagi berasakan isu ini sengaja dipolemikkan nampak sangatlah kependekan akal Ismail Sabri sebagai perdana menteri. 
Integriti negara.
Tentu situasi ini tidak boleh dibiarkan kerana ia boleh mengoyak keharmonian dan integriti negara di mata dunia. Sekiranya Ismail Sabri tidak ada keberanian dan akal untuk mengatasinya wajarlah beliau berundur secara terhormat. Tidak patut berlamaan menjadi bangkai. 
Dan sekiranya Ismail Sabri yang kini sudah merasai kelazatan dan nutrisi menjadi PM enggan berbuat demikian, elok  kalau pembangkang menamatkan MoU yang mengandungi tujuh subjek ditanda tangani sebelum ini yang sepatutnya berakhir kira-kira enam bulan lagi. Menjadi tanggungjawab pembangkang untuk memelihara integriti negara dan mengirimkan perosak dan banjingan negara  ke dalam penjara.  
Negara lebih penting dan perlu diselamatkan daripada mana-mana individu sama ada Azam Baki dan Ismail Sabri atau sesiapa. Kesejahteraan negara juga lebih utama daripada mempersiapkan agenda politik mana-mana individu. Rakyat perlu memahami keperluan dan hakikat ini. [wm.kl.7:24 pm 19/01/2021]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2022/01/isu-azam-baki-ismail-sabri-perlu-letak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Agong Layak Tamatkan Saya Keangkuhan Azam Baki Sekaligus Melekehkan Ismail Sabri

Hanya Agong Layak Tamatkan Saya Keangkuhan Azam Baki Sekaligus Melekehkan Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 179 hits
Selepas Pengerusi LPPR Abu Zahar Ujang semalam menjadikan Yang Di Pertuan Agong sebagai talian hayat untuk mempertahankan kedudukannya kini Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki pula berbuat demikian Berdepan tekanan yang kian meningkat yang men...
Pm Tiada Pilihan Selain Memaksa Azam Baki Bercuti Atau Letak Jawatan

Pm Tiada Pilihan Selain Memaksa Azam Baki Bercuti Atau Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 182 hits
Terlalu banyak beban buruk yang dipikul oleh PM dari Umno iaitu Ismail Sabri sekarang Apabila beliau mengambil alih jawatan PM dari kerajaan tebuk atap pimpinan Mahiaddin kerajaan gagal yang sama dipimpin oleh Ismail Sabri dan terus memburu...
Pemuda Amanah Akan Mobilasi Demontrasi Desak Azam Baki Letak Jawatan

Pemuda Amanah Akan Mobilasi Demontrasi Desak Azam Baki Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 19/1/2022 - jumlah : 133 hits
Pemuda AMANAH Nasional dan Peguam Muda AMANAH bukan sahaja akan memobilisasi seramai mungkin pemuda untuk demonstrasi aman Tangkap Azam Baki di ibu negara 22 Januari ini bahkan akan menyediakan khidmat guaman Seterusnya
Amk Demonstrasi Tuntut Azam Baki Letak Jawatan

Amk Demonstrasi Tuntut Azam Baki Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 118 hits
Membantah tindakan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki yang mahu meneruskan perkhidmatannya seperti biasa Angkatan Muda KEADILAN Malaysia termasuk dari Kedah dan Pulau Pinang mengadakan tunjuk perasaan...
Ismail Sabri Diberi Masa Tujuh Hari Rehatkan Azam Baki Jika Tidak

Ismail Sabri Diberi Masa Tujuh Hari Rehatkan Azam Baki Jika Tidak

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 209 hits
MALAYSIA DATELINEBiro Mobilisasi AMANAH Nasional memberi tempoh tujuh hari kepada Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob untuk bertindak merehatkan Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Azam Baki Ketuanya Mohd Sani Hamzan berkata pihaknya ...
Azam Baki Kian Terbelit Di Semua Sudut Demi Sprm Letak Jawatan Langkah Terpujinya

Azam Baki Kian Terbelit Di Semua Sudut Demi Sprm Letak Jawatan Langkah Terpujinya

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 169 hits
Hanya sehari selepas mengadakan sidang media bagi membebaskan dirinya yang sedang terperangkap dalam satu lubang Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki akhirnya terperangkap ke dalam lebih banyak lubang lagi Bagi tujuan menepis dakwaan sekaligus ...
Panas Ahli Panel Lppr Letak Jawatan Terence Gomez Sprm Azam Baki

Panas Ahli Panel Lppr Letak Jawatan Terence Gomez Sprm Azam Baki

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 140 hits
Kesemua ahli Lembaga penasihat pencegahan Rasuah LPPR suruhan raya pencegahan rasuah malaysia perlu meletakkan jawatan dan dipertanggung jawabkan berhubung isu melibatkan pemilikan jutaan saham oleh ketua pesuruhjaya SPRM Azam Baki Itu lah ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Penerima Zakat Untuk Fii Sabilillah Apakah Terbatas Hanya Pada Jihad

Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah