Apa Nak Buat Jika Kenderaan Dilnggar Pemandu Tiada Lesen Cukai Jalan Mti Peguam Ajar Cara Selesaikan Rileks Media


Malang tak berbau. Seboleh-bolehnya dalam setiap perjalanan menaiki kenderaan kita sentiasa memohon kepada Allah agar dijauhkan dari merbahaya. Namun di sebalik kita berhati-hati, adakalanya orang lain melakukan kecuaian.
Bila berlaku kmlngan, kita bukan saja trauma. Syukur jika nyawa tidak melayang. Tapi bagaimana agaknya perasaan kita kalau kenderaan yang melanggar kita itu pemandunya TIADA LESEN. Lebih teruk lagi kenderaannya tiada PERLINDUNGAN CUKAI JALAN.
Apa nak buat? Nak claim pada siapa kalau hal ini terjadi?. Peguam, Nor Zabetha telah menulis di fbnya, Nor Zabetha dan mengajar selengkapnya apa yang harus kita lakukan jika kenderan dilanggar orang tidak mempunyai lesen dan kenderaannya tiada cukai jalan. At least tak la rasa panas hati sangatkan kalau kena keluar duit sendiri! Ikuti perkongsiannya.
Saya dilanggar oleh kenderaan tidak ada lesen dan insurans. Apa perlu lakukan? Bolehkah saya tuntut? Saya kongsi caranya disini ya.
Ramainya yang tanya berkenaan soalan ini. Sebab mereka fikir tidak akan dapat menuntut langsung kerana tiada insurans dan juga lesen. Jangan salah anggap. Walaupun tidak ada lesen atau insurans, tetapi tetap berlaku kmlngan dan menyebabkan kerugian kan? Jadi ada boleh menuntut.
Tuntutan anda boleh dibuat atas individu yang melanggar dan pemilik kenderaan (jika si pemandu bukan pemilik) walaupun tiada insurans. Mereka tidak dilindungi, anda boleh saman atas kapasiti persendirian. Jika anda menang tuntutan dan mahkamah memerintahkan mereka bayar tetapi mereka ingkar untuk bayar, anda boleh cuba ‘recover’ jumlah tersebut melalui prosiding seperti penyitaan barangan, kebankrapan dan lain-lain.
Anda telah mengalami kerugian akibat kecuaian si pelanggar, tidak adil semata-mata mereka tidak mempunyai insurans, mereka tidak perlu bayar apa-apa. Mereka juga tidak adil, tidak membeli insurans langsung seperti pengguna jalan raya lain dan menyusahkan pengguna jalan raya lain untuk menuntut.
Untuk menuntut bagi kes kecuaian kmlngan tanpa insurans ini, sangat-sangat penting anda dapatkan maklumat pemandu sebab bila hendak mulakan saman, nama dan butiran pemandu diperlukan untuk menyaman. Gagal dapat butiran memang menyebabkan anda tidak boleh menyaman.
Jadi apa langkah yang perlu diambil sekiranya berlaku kmlngan oleh pemandu tanpa lesen dan tanpa insurans:-
1) Tangkap gambar kereta yang melanggar, tangkap gambar kereta kita (untuk simpanan peribadi atau sebagai rekod sendiri walaupun selepas laporan polis, polis akan tangkap gambar. Lebih elok jika ada rekod sendiri).
2) Tangkap gambar/ salin no plat kenderaan yang melanggar.Maklumat no.pendaftaran penting sebab perlu buat carian JPJ untuk mendapatkan maklumat berkenaan dengan pemilik kenderaan.
3) Tangkap gambar roadtax pelanggar (untuk pastikan roadtax/insurans masih ada untuk kita tahu tindakan seterusnya seperti memasukkan dalam report polis)
4) PENTING!!!- Minta nombor telefon dan nama pelanggar-nama penuh, kalau dia hendak berikan kerjasama minta nama dan nombor kad pengenalan. Kita boleh menyaman pemandu dengan informasi yang cukup. Kalau dia enggan terpaksa kita ambil tindakan terhadap pemilik.
5) Buat laporan polis bagi kmlngan dalam tempoh 24 jam. Polis akan tangkap gambar kmlngan dan membuat laporan penuh serta lakaran kmlngan.
6) Hubungi pihak insurans anda.
7) Sekiranya pelanggar tiada lesen atau insurans. Anda selesaikan urusan pembaikian dahulu. Lantik peguam. Mulakan tindakan di mahkamah. Selepas dapat perintah untuk pelanggar membayar oleh mahkamah (penghakiman) mulakan tindakan untuk membankrapkan atau menyita atau lain-lain.
Elakkan settlement luar kerana kebanyakkan kes, selepas pihak-pihak tidak membuat laporan polis. Pihak yang berjanji hendak buat settlement akan cabut lari. Hati-hati ketika memandu.
Silakan share supaya kita semua tahu hak kita.
Yang benar
Peguam Anda
Nor Zabetha

Sumber : remaja.my
10 Panduan Untuk Jadi Pemandu Berhemah
Rancang perjalanan anda terlebih dahulu. Jika anda berasa letih, mengantuk, di bawah pengaruh alkohol atau berada dalam keadaan yang tidak tenteram, tangguhkan perjalanan anda. Jangan biarkan emosi menguasai gaya pemanduan. Pastikan kenderaan dalam keadaan baik. Sentiasa memakai tali pinggang keledar ketika memandu. Sentiasa ikut had laju yang ditentukan. Jangan memandu melebihi had laju. Pemandu harus mengekalkan jarak yang selamat antara kenderaan di hadapan supaya mempunyai ruang yang mencukupi untuk berhenti sekiranya ada situasi merbahaya di hadapan. Berikan isyarat dan patuhi semua peraturan keselamatan semasa menukar lorong. Periksa cermin sisi dan cermin pandangan belakang sebelum melakukan pertukaran lorong. Peka jika kereta membelok dengan tiba-tiba untuk mengelak lopak air atau lubang besar di jalan raya. Sentiasa mematuhi lampu isyarat. Jangan melanggar lampu isyarat. Berhati-hati ketika memandu terutama ketika hujan lebat. Tayar mungkin hilang daya cengkaman pada permukaan yang basah. Jangan memotong barisan atau menyalahgunakan lorong kecemasan. Sentiasa berjaga-jaga kerana pemandu lain mengubah lorong dengan tiba-tiba untuk keluar. Sumber : pmr.penerangan Suka dengan bacaan itu tadi ? Bantu kami untuk share ya ! 
Sumber : beritadinding.blog
Terima kasih dan Jumpa Lagi ! 
Wassalam …
Source link
The post Apa Nak Buat Jika Kenderaan Dilnggar Pemandu Tiada Lesen & Cukai Jalan Mti? Peguam Ajar Cara Selesaikan – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/apa-nak-buat-jika-kenderaan-dilnggar-pemandu-tiada-lesen-cukai-jalan-mti-peguam-ajar-cara-selesaikan-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jaga Kesihatan Keluarga Dengan Jus Peria Nak Rasa Sedap Buat Cara Ni Rileks Media

Jaga Kesihatan Keluarga Dengan Jus Peria Nak Rasa Sedap Buat Cara Ni Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 631 hits
Peria umum mengetahui bagus diamalkan untuk penjagaan kesihatan Namun rasanya yang pahit membuatkan ada yang tidak sanggup mengamalkannya Pun begitu melalui dua perkongsian ini dengan menjadikan jus yang dicampur dengan beberapa bahan terte...
Seekor Dua Lalat Berterbangan Di Dapur Jangan Biarkan Saja Ni Cara Mudah Kita Perlu Buat Nak Halaunya Rileks Media

Seekor Dua Lalat Berterbangan Di Dapur Jangan Biarkan Saja Ni Cara Mudah Kita Perlu Buat Nak Halaunya Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 534 hits
Melihat lalat seekor dua berterbangan di ruang dapur saat kita buat persiapan memasak atau menghidang makanan memang geram dibuatnya Tahu tahu sahaja si lalat ni tajam betul deria baunya Hendak di sembur dengan racun serangga terasa tidak s...
Rupa Rupanya Ramai Yang Salah Mandi Wajib Inilah Cara Mandi Wajib Yang Betul Kongsikan Rileks Media

Rupa Rupanya Ramai Yang Salah Mandi Wajib Inilah Cara Mandi Wajib Yang Betul Kongsikan Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 557 hits
Mandi wajib atau juga dipanggil mandi junub tidak boleh dipandang ringan Samada terkelur air mani selepas berset ubuh atau selepas haid atau nifas cara mandi wajib yang betul adalah sangat penting Ini kerana jika mandi wajib tidak betul iba...
13 Cara Mudah Bangun Qiamullail Rileks Media

13 Cara Mudah Bangun Qiamullail Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 422 hits
Faktor yang memudahkan seseorang itu boleh bangun untuk berqiyamullail Menurut Syeikh Muhammad Solih al Munajjid terdapat beberapa faktor penting yang dilihat boleh membantu umat Islam untuk bangun bagi melakukan solat di tengah malam seper...
Respek Cara Gadis Ini Urus Gaji Rm2 3k Sebulan Baki Hanya Tinggal Rm248 Untuk Keperluan Sendiri Rileks Media

Respek Cara Gadis Ini Urus Gaji Rm2 3k Sebulan Baki Hanya Tinggal Rm248 Untuk Keperluan Sendiri Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 433 hits
Celah Mana Nak Simpan RM1000 Assalamualaikum Terima kasih admin benarkan post ini berlalu di wall anda Straight to the point Tengok tajuk korang dah tau aku nak cerita apa Baru baru ni aku terbaca pasal budak ni gaji 1 6k tapi dapat simpan ...
Jangan Abaikan Taubat Nasuha Dan Cara Melaksanakan Solat Sunat Taubat Rileks Media

Jangan Abaikan Taubat Nasuha Dan Cara Melaksanakan Solat Sunat Taubat Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 404 hits
Taubat Nasuha Dan Cara Melaksanakan Solat Sunat Taubat Dalam islam seluas luas pintu adalah pintu taubat Allah S W T tidak akan jemu untuk mengampunkan hambaNya selagi hambNya percaya bahawasanya Allah S W T adalah satu satunya Tuhan Yang M...
Air Kelapa Muda Minum Dengan Perlahan Kalau Rasa Nak Muntah Jangan Tahan Mungkin Itu Sihir Rileks Media

Air Kelapa Muda Minum Dengan Perlahan Kalau Rasa Nak Muntah Jangan Tahan Mungkin Itu Sihir Rileks Media

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 453 hits
Anda mungkin pernah mendengar perkataan sihir atau santau Mangsa yang mengalaminya akan dibinasakan dengan perlahan lahan supaya dia menderita atau lebih dasyat berakhir dengan kematian dalam jangka masa tertentu Ngeri namun selagi ada usah...
Bakal Pengantin Bila Nak Kahwin Nanti Kena Hafal 3 Surah Ini Rileks Media

Bakal Pengantin Bila Nak Kahwin Nanti Kena Hafal 3 Surah Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 407 hits
Adalah menjadi keutamaan sebagai ketua keluarga memberikan didikan agama kepada isteri dan juga anak anak Rata rata punca penceraian yang berlaku kerana lemahnya agama di pihak suami Maka akan terabai lah perkara perkara lain seperti tanggu...
Cara Wanita Mencabar N4fsu Lelaki Rileks Media

Cara Wanita Mencabar N4fsu Lelaki Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 508 hits
Zaman sekarang ni macam macam benda yang tak pernah kita terfikir akan berlaku dah pun berlaku Bukan sekali tapi berkali kali Siapa sangka zaman sekarang datuk boleh tergo da dengan cucu sendiri Bapa boleh ter kam anak yang lahir dari rahim...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree