9 Cara Elak Jangkitan Di Musim Selsema Influenza Dan Virus


9 Cara Elak Jangkitan Di Musim Selsema Influenza dan Virus9 Cara Elak Jangkitan Di Musim Selsema Influenza dan Virus | Orang dewasa yang biasa boleh dijangkakan menghidap sebanyak 2 - 3 kali selesema dalam setahun.

Langkah membantu mengurangkan risiko mendapat selesema

1. Makan yogurt ketika bersarapan
Kultur hidup membantu memudahkan kesukaran pencernaan di dalam perut dan boleh membantu menghindarkan diri daripada mendapat selesema.

2. Jauhkan diri daripada individu yang bersin
Kuman yang dibawa dalam partikel bersin boleh bergerak sejauh 6 meter. Jika bersin atau batuk, cuba jauhkan diri daripada orang lain dan tutup mulut dan hidung ketika bersin dengan tisu.

3. Berkumur dengan air garam bersuhu suam
Berkumur dengan campuran setengah sudu teh garam dalam secawan air suam boleh mengurangkan keradangan pada tekak selain membantu mengurangkan mukus atau lendir yang mempunyai kuman. Berkumur dengan campuran air dan garam mampu mengelakkan simptom-simptom selesema daripada berlaku.

4. Makan cendawan
Penyelidikan dalam Journal of the American College of Nutrition menyatakan bukti mengenai kesan cendawan dalam meningkatkan sistem imun manusia. Individu yang makan cendawan shiitake yang telah dimasak setiap hari selama sebulan menunjukkan bilangan sel T yang lebih tinggi dan kurang mengalami keradangan.

BACA JUGA Kebaikan Buah Labu Kuning dalam Al Quran Untuk Kesihatan

5. Manfaatkan rutin tidur
Satu kajian yang diterbitkan dalam Archives of Internal Medicine mendapati bahawa individu yang tidur kurang daripada 7 jam, memiliki hampir 3 kali ganda pendedahan terhadap selesema berbanding individu yang tidur selama sekurang-kurangnya 8 jam.

6. Ambilan cecair yang mencukupi
Cecair seperti minuman membantu mengeluarkan lendir yang dihasilkan oleh tubuh badan apabila kita sakit. Apabila lendir yang dipenuhi kuman berkurangan, ia lebih mudah untuk keluar daripada sistem tubuh badan.

7. Makan madu
Madu dipercayai menjadi salah satu agen antimikrob. Kelikatan yang pekat dan bersirap boleh menyalut tekak dan memberikan kelegaan terhadap tekak sedang yang mengalami iritasi.

8. Diri sentiasa bersih
Cuci tangan dengan kerap untuk mengurangkan penyebaran penyakit. Sabun biasa dan air suam akan membantu membunuh kuman. Pastikan kita menggosok tangan dengan kuat selama 15 - 20 saat.

9. Jauhkan diri daripada kawasan sesak
Pengguna bas dan LRT, cubalah untuk melakukan langkah-langkah pencegahan yang mampu mengurangkan risiko. Gunakan topeng mulut atau mask jika keluar rumah dan sentiasa menggunakan alcohol rub atau hand sanitizer terutama sekali setelah kita menyentuh permukaan yang mudah terdedah kepada kuman.

Langkah Tambahan Untuk Membantu Elak Jangkitan Di Musim Selsema Influenza dan Virus

Umi sentiasa membantu tubuh untuk mengelak jangkitan selsema dan flu dengan memberikan nutrisi yang terbaik untuk sistem imun tubuh.

Nutriferon - dihasilkan daripada 4 jenis tumbuhan semulajadi iaitu mengandungi ekstrak labu, ekstrak safflower, ekstrak benih Asian Plantain dan ekstrak bunga Japanese Honeysuckle yang membantu tubuh menghasilkan interferon sebagai satu faktor penting penyumbang kepada fungsi imun yang sihat.

Omega Guard - tinggi kandungan asid lemak omega-3 dengan 7 jenis asid lemak Omega-3 semulajadi iaitu EPA, DHA, ALA dan lain-lain lagi. Menyediakan 990 mg asid lemak Omega-3.

Sustained Release Vita-C Plus - membekalkan 100mg vitamin C ke dalam darah selama 5 jam. Dilengkapi co-factor semulajadi seperti bioflavonoid daripada buahan sitrus (lemon, oren dan limau bali), hesperidin dan rose hips untuk fungsi penyerapan vitamin C yang optimum.

Langkah-langkah kebersihan dan pemakanan yang sihat dan bernutrisi diharapkan membantu untuk kita mengelak jangkitan di musim selsema, influenza dan virus masa kini.

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee, boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.uminazrah.com/2020/01/9-cara-elak-jangkitan-di-musim-selsema-influenza-virus.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mencegah Jangkitan Dan Tips Tidak Dijangkiti Virus Influenza

Cara Mencegah Jangkitan Dan Tips Tidak Dijangkiti Virus Influenza

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 568 hits
Cara Mencegah Jangkitan dan Tips Tidak Dijangkiti Virus InfluenzaCara Mencegah Jangkitan dan Tips Tidak Dijangkiti Virus Influenza Ibu bapa makin risau mengenai kesihatan anak anak semenjak penularan wabak Influenza di tahun 2020 kini Setia...
Cara Influenza Berjangkit Dan Cara Merawat Jangkitan Influenza

Cara Influenza Berjangkit Dan Cara Merawat Jangkitan Influenza

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 967 hits
Cara Influenza Berjangkit dan Cara Merawat Jangkitan InfluenzaCara Influenza Berjangkit dan Cara Merawat Jangkitan Influenza Di Malaysia jangkitan influenza dilaporkan berlaku sepanjang tahun namun dalam julat yang kecil Negara negara yang ...
Mencegah Lebih Baik Dari Merawat Ini 3 Tips Untuk Elak Jangkitan Influenza Dari Merebak

Mencegah Lebih Baik Dari Merawat Ini 3 Tips Untuk Elak Jangkitan Influenza Dari Merebak

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 351 hits
Seperti yang kita sedia maklum wabak Influenza A merebak dengan teruk di negara kita Ramai juga kana kanak yang maut disebakan oleh wabak ini Keadaan ini amat membimbangkan kerana jika tidak dibendung dan lakukan hal yang boleh mencegah inf...
Bahaya Musim Virus Wad Kanak2 Penuh Dengan Pesakit Influenza A

Bahaya Musim Virus Wad Kanak2 Penuh Dengan Pesakit Influenza A

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 399 hits
Beberapa hari lalu pakar perunding di hospital KPJ Damansara Dr Musa Mohd Nordin menyuarakan kebimbangan berikutan peningkatan kes penyakit influenza di negara ini Mana tidaknya kes tersebut telah merekodkan kenaikan dua kali ganda pada tah...
Musim Virus Influenza Menyerang

Musim Virus Influenza Menyerang

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 697 hits
Musim virus Influenza menyerang Assalamualaikum dan salam sejahtera Sekarang ini di negara kita Malaysia Virus Influenza sedang hangat diperkatakan Ramai yang dah kena dan ada juga sekolah yang dah tutup disebabkan ramai yang dah berjangkit...
Selangor Pantau Virus Influenza Sekolah Akan Ditutup Jika Jangkitan Serius

Selangor Pantau Virus Influenza Sekolah Akan Ditutup Jika Jangkitan Serius

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 349 hits
SHAH ALAM 10 Jan Kerajaan Negeri sedang memantau perkembangan penularan virus Influenza A di negeri ini dan akan menutup mana mana sekolah jika dikesan mempunyai tahap jangkitan yang serius Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari berkata bu...
Minyak Urut Moden Mmg Bantu Elak Simptom Dari Terkena Selsema Dan Batuk

Minyak Urut Moden Mmg Bantu Elak Simptom Dari Terkena Selsema Dan Batuk

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 777 hits
Minyak urut moden MMG bantu elak simptom dari terkena selsema dan batuk Musim macam macam virus menyerang ni elok lah kita persiapkan diri nak elak simptom dekat dengan kita Lagi lagi anak anak kita yang sangat senang dijangkiti Maklumlah a...
Doa Minta Elak Dan Dijauhkan Segala Penyakit Wabak Influenza

Doa Minta Elak Dan Dijauhkan Segala Penyakit Wabak Influenza

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 1063 hits
Doa Minta Elak dan Dijauhkan Segala Penyakit Wabak InfluenzaDoa Minta Elak dan Dijauhkan Segala Penyakit Wabak Influenza Penyakit influenza merupakan jangkitan oleh virus influenza yang menyebabkan gejala seperti demam selesema atau flu sak...
10 Cara Merawat Mobil Di Musim Hujan Supaya Tetap Save Riding

10 Cara Merawat Mobil Di Musim Hujan Supaya Tetap Save Riding

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 150 hits
Mobil yang terlalu sering terkena genangan air terendam banjir dan terguyur selama musim hujan bisa mengakibatkan sparepart nya terganggu Karenanya tidak ada salahnya jika Anda mengetahui cara merawat mobil di musim hujan
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects