5 Kesan Sampingan Utama Ubat Tahan Sakit Nsaid


5 Kesan Sampingan Utama Ubat Tahan Sakit NSAID Bahaya NSAID sudah diperakui namun sering diabaikan. Penyelidikan baru pula menjadikan penggunaan NSAID lebih dipersoalkan.

Apa itu NSAID? NSAID, ubat anti-radang nonsteroid, adalah salah satu ‘ubat tahan sakit', yang paling biasa digunakan di dunia. Sebenarnya, kebanyakan ubat penahan sakit di pasaran sekarang adalah NSAID.
Mereka mungkin mengurangkan kesakitan secara efektif dan sementara, tetapi menurut analisis hampir 10 juta rekod perubatan pesakit, bahaya NSAID cukup jelas.
Sebagai contoh, mereka mungkin meningkatkan risiko kegagalan jantung hampir 20 peratus.
Risiko itu meningkat dengan jumlah NSAID yang diambil seseorang, kata penulis kajian Andrea Arfe, seorang pelajar Ph.D di University of Milano-Bicocca, di Itali.
Walaupun penemuan kajian dibuat berdasarkan NSAID yang dipreskripsikan oleh doktor, ia mungkin juga berlaku untuk NSAID ‘over-the-counter' (boleh didapati melalui pembelian di luar seperti di farmasi).
Arfe notes: “Although over-the-counter NSAIDs are typically used at lower doses and for shorter durations, they are sometimes available at the same doses as prescription NSAIDs and they may be inappropriately overused.” (1)

Maksudnya, kebiasaan NSAID di kaunter adalah jenis dos yang rendah. Tetapi ada juga dos yang sama seperti preskripsi. Dan ia berkemungkinan juga digunakan secara berlebihan.

Satu kajian pengguna NSAID pada bulan Mac 2018 mendapati, 11 peratus orang mengambil ibuprofen dan 4 peratus pengguna NSAID bukan ibuprofen melebihi had dos harian. Melebihi dos yang disyorkan berlaku pada 9.1 peratus hari penggunaan. (2)
NSAID adalah sejenis ubat anti-radang yang boleh didapati di kaunter dan sangat biasa diambil untuk kesakitan.
Istilah NSAID mungkin jarang diketahui. Tetapi anda mungkin biasa dengar nama generik seperti ibuprofen atau nama jenama NSAID seperti Aleve®, Motrin® dan Advil®.
NSAID telah terkenal kerana kaitannya dengan pendarahan perut, kini FDA telah memberikan amaran lebih tentang NSAID.
FDA mahu pengguna menyedari bahawa NSAID menyebabkan peningkatan risiko serangan jantung dan strok, terutama pada dos yang lebih tinggi. (3)
Dalam artikel yang lalu, saya telah membincangkan mengenai overdosis ibuprofen. Sekarang saya ingin memberitahu anda semua mengenai NSAID secara umum, termasuk bagaimana sebenarnya keberkesanannya, mengapa bahaya NSAID benar-benar tidak seharusnya dipandang ringan dan apa yang lebih selamat sebagai alternatif semulajadi.

Walaupun ubat tahan sakit mempunyai kegunaannya, bahaya NSAID terlalu besar untuk diabaikan. Bahaya NSAID ini merangkumi risiko untuk jantung, saluran gastrousus dan buah pinggang anda.

1. Peningkatan Risiko Gagal Jantung Doktor telah lama bimbang bahawa NSAID mungkin berperanan dalam kegagalan jantung kerana ia menyebabkan pengguna menyimpan natrium. Sekarang, penyelidikan yang baru diterbitkan dalam British Medical Journal mendapati bahawa NSAID meningkatkan risiko kegagalan jantung sebanyak 19 peratus yang membimbangkan. Risiko langsung meningkat dengan jumlah NSAID yang diambil.
Kajian ini berdasarkan analisis sejarah perubatan berjuta-juta pesakit dari empat negara Eropah (Belanda, Itali, Jerman dan Inggeris). Peserta berusia 18 tahun ke atas dan telah memulakan rawatan NSAID antara tahun 2000 dan 2010. Kajian besar ini secara khusus melihat risiko kemasukan ke hospital untuk kegagalan jantung dan penggunaan 27 NSAID individu. Para penyelidik mendapati bahawa penggunaan NSAID semasa didapati berkaitan dengan peningkatan risiko kemasukan ke hospital untuk kegagalan jantung sebanyak 19 peratus. (4)
Secara keseluruhan, kajian ini mendapati bahawa tujuh NSAID tradisional dan dua inhibitor COX-2 khususnya menyebabkan peningkatan risiko kegagalan jantung.
Lima NSAID khususnya dikaitkan dengan peningkatan risiko kemasukan kegagalan jantung yang ketara:
DiclorenacIbuprofen (contoh jenama: Motrin®)IndomethacinKetorolacNaproxen (contoh jenama: Aleve®)NimesulidePiroxicam Kedua-dua perencat COX-2 adalah etoricoxib dan rofecoxib, yang kedua-duanya tidak diluluskan untuk digunakan di Amerika Syarikat. Apabila diclofenac, indomethacin, piroxicam, etoricoxib dan rofecoxib diambil pada “dos yang sangat tinggi” (bermaksud dua atau lebih dos harian), risiko kegagalan jantung meningkat dua kali ganda.

2. Kerosakan gastrousus, Ulser dan Pendarahan Dalaman NSAID semuanya mempunyai kesan sampingan yang sama – kerosakan pada saluran gastrousus, yang tidak hanya bermaksud perut anda. Ini juga merangkumi kemungkinan ancaman terhadap esofagus dan usus kecil anda. Menurut pakar gastroenterologi Byron Cryer, MD, jurucakap Persatuan Gastroenterologi Amerika, lebih daripada separuh daripada semua ulser pendarahan disebabkan oleh NSAID. (5)
Aspirin adalah satu-satunya NSAID yang menghalang pembekuan darah untuk jangka masa yang panjang (empat hingga tujuh hari), sebab itulah banyak doktor mengesyorkannya untuk mencegah pembekuan darah yang menyebabkan serangan jantung dan strok. (6) Walaupun mungkin berhasil mengurangi pembekuan darah, aspirin adalah NSAID yang sangat terkenal menyebabkan pendarahan dan bisul gastrointestinal. Sesiapa sahaja boleh menghidap ulser perut semasa mengambil NSAID. Ya, betul – sesiapa sahaja. Berusia lebih dari 60 tahun, menghisap rokok, mempunyai banyak masalah perubatan atau mempunyai riwayat keluarga bisul menjadikan anda lebih berisiko mengalami pendarahan perut, salah satu daripada banyak bahaya NSAID.
Penggunaan NSAID jangka panjang atau tinggi juga boleh menyebabkan ulser berkembang di usus. Ini dikenali sebagai ulser peptik. Ulser peptik terbentuk kerana tindakan NSAID menyekat enzim COX-1 dari melindungi lapisan perut.

3. Risiko Kegagalan Ginjal Lebih Tinggi Menurut penyelidikan yang diterbitkan dalam Journal of Clinical Pharmacology, NSAID mempunyai kesan negatif terhadap kesihatan ginjal (ginjal) pada dasarnya semua pesakit yang menggunakan NSAID. Komplikasi ginjal yang paling biasa disebabkan oleh NSAID adalah pengekalan cecair, yang dipercayai berlaku pada tahap tertentu pada sesiapa yang mengambil pil anti-radang buatan manusia ini. Edema yang dapat dikesan secara klinikal berlaku pada kurang daripada 5 peratus pesakit. (7) Edema adalah istilah perubatan untuk pembengkakan yang disebabkan oleh lebihan cairan yang terperangkap di dalam tisu badan anda. NSAID juga mendorong tubuh untuk menahan natrium yang boleh menyebabkan penurunan tahap fungsi buah pinggang. (8)
Penghindaran sepenuhnya ubat-ubatan anti-radang nonsteroid disyorkan untuk kebanyakan orang dengan penyakit buah pinggang kronik.

4. Reaksi Alergi yang serius Sebilangan orang sebenarnya sangat alergi terhadap NSAID. Bagi individu ini, bahaya NSAID termasuk mengalami sesak nafas yang menakutkan. Bagi penghidap asma, risiko mengalami reaksi alergi serius terhadap NSAID adalah lebih tinggi. Reaksi alergi lain boleh merangkumi mengi, ruam dan bengkak tekak. Sekiranya anda mempunyai tindak balas alergi yang serius terhadap satu NSAID, anda mungkin mempunyai tindak balas yang serupa dengan NSAID yang berbeza, jadi anda harus mengelakkan semua NSAID. (9)

5. Bahaya kepada Kanak-kanak dan Remaja Terdapat juga bahaya khusus NSAID untuk populasi yang lebih muda. Penggunaan aspirin oleh kanak-kanak dan remaja dengan cacar air atau selesema telah dikaitkan dengan perkembangan sindrom Reye. Sindrom ini jarang berlaku tetapi serius. Ia boleh menyebabkan kerosakan hati dan otak, dan kadang-kadang bahkan penyakit hati yang fatal atau kerosakan otak yang kekal. Salisilat aspirin dan bukan aspirin tidak boleh digunakan pada kanak-kanak dan remaja dengan cacar air atau selesema yang disyaki atau disahkan. Secara amnya, kanak-kanak di bawah usia 16 tahun tidak boleh mengambil produk aspirin. (10)

Kesan sampingan dan bahaya NSAID yang lain termasuklah: SembelitKurang selera makanCirit-biritPeningMengantukSakit kepalaPedih ulu hatiTekanan darah tinggiBengkak kakiMasalah hatiLoyaRuamTelinga berdengungSakit perutMuntah

Apa itu NSAID? Dianggarkan bahawa setiap hari di negara ini lebih daripada 30 juta orang Amerika mengambil NSAID untuk masalah kesakitan dan keradangan seperti sakit kepala. (11) NSAID juga merupakan ubat anti-radang yang paling sering diresepkan untuk pengurusan keadaan keradangan seperti arthritis. (12)
Sebilangan besar orang biasa dengan NSAID bebas resep, seperti aspirin dan ibuprofen. Tetapi walaupun anda telah mengambil NSAID selama bertahun-tahun, anda mungkin masih tertanya-tanya apa sebenarnya NSAID? NSAID adalah singkatan dari ubat anti-radang nonsteroid. Mereka paling sering digunakan untuk pengurangan kesakitan dan keradangan, tetapi bagaimana ia berfungsi dengan betul? Secara sederhana, ia berfungsi dengan menyekat pengeluaran bahan kimia badan yang dikenali sebagai prostaglandin yang menyebabkan keradangan dan kesakitan. Lebih khusus lagi, mereka menyekat enzim siklo-oksigenase (COX), yang seterusnya menghalang pengeluaran prostaglandin.
Pada tahun 1990-an, para penyelidik mendapati bahawa terdapat dua enzim COX yang berbeza: COX-1 dan COX-2. COX-1 terdapat di kebanyakan tisu, termasuk lapisan perut. Ia juga terlibat dalam fungsi buah pinggang. COX-2 adalah enzim yang terdapat terutamanya di tempat keradangan. Kedua-dua COX-1 dan COX-2 menukar asid arakidonat menjadi prostaglandin, mengakibatkan kesakitan dan keradangan. Tindakan anti-radang NSAID terutama disebabkan oleh penghambatan COX-2, dan kesan sampingan yang tidak diingini (seperti ulser pendarahan) sebahagian besarnya disebabkan oleh penghambatan COX-1. (13)
Adakah aspirin adalah NSAID? Ya, aspirin dan ibuprofen adalah NSAID bebas resep yang paling biasa. Adakah Tylenol adalah NSAID? Tidak, Tylenol bukan ahli keluarga NSAID. Tylenol® adalah jenama untuk bentuk asetaminofen yang dijual bebas. Tylenol dan bentuk asetaminofen lain juga dapat meredakan kesakitan dan mengurangkan demam, tetapi tidak menyebabkan keradangan. Produk Acetaminophen dikenali lebih mudah di perut daripada NSAID, tetapi boleh merosakkan hati, antara lain kesan sampingan yang serius. (14)
Anda boleh mendapatkan NSAID bebas dari kaunter tanpa preskripsi doktor. Varieti OTC ini akan datang dalam dos yang jauh lebih rendah daripada versi preskripsi tetapi masih cukup kuat.
NSAID OTC biasa termasuk: Sebatian Aspirin (seperti Bayer®, Bufferin® and Excedrin®)Ibuprofen (seperti Motrin® and Advil®)Natrium naproxen (seperti Aleve®)

Manfaat Potensi NSAID NSAID paling terkenal dan digunakan untuk menghilangkan rasa sakit, radang, kekejangan dan demam. Mereka juga dapat mencegah pembekuan darah, yang berguna dalam beberapa kes tetapi tidak begitu membantu pada yang lain.
NSAID biasanya digunakan untuk merawat beberapa keadaan kesihatan, termasuk tetapi tidak terhad kepada: (15)
Artritis reumatoid Osteoartritis Sakit dan kecederaan otot Sakit kepala Sakit belakang Sakit gigi Kesakitan disebabkan oleh gout Bursitis Tendonitis PMS (terutamanya kekejangan haid) Demam Selsema Walaupun NSAID mungkin berfungsi untuk sementara menenangkan rasa sakit dan keradangan yang berkaitan dengan masalah ini, ubat penahan sakit buatan manusia ini tanpa kesan sampingan yang ketara, seperti yang telah kita pelajari, dan bahaya serius dari NSAID membuatnya menyusahkan. Nasib baik, ada alternatif yang lebih selamat di luar sana.

Alternatif Yang Lebih Baik Untuk NSAID Mengenai bahaya NSAIDS, lebih khusus mengenai kesihatan jantung, Persatuan Jantung Amerika mengesyorkan agar semua NSAID harus digunakan pada dos efektif paling rendah. Di samping itu, disarankan agar NSAID harus dielakkan apabila boleh dilakukan oleh pesakit dengan faktor risiko kardiovaskular, termasuk tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi, angina, edema, pembedahan pintasan baru-baru ini, dan riwayat infark miokard atau kejadian kardiovaskular lain. (16)
Saya tidak menafikan bahawa NSAID dapat mengurangkan keradangan dan kesakitan serta demam dengan berkesan, tetapi berapa kos keseluruhan kesihatan anda? Masalah gastrointestinal seperti ulser pendarahan cukup menakutkan, tetapi anda juga mempunyai beberapa masalah kesihatan jantung yang mengancam nyawa. Daripada mengambil ubat anti-radang sintetik, anda selalu boleh menggunakan banyak ubat penahan sakit di alam semula jadi.
Saya sangat mengesyorkan memilih ubat penghilang rasa sakit semula jadi berbanding NSAID apabila anda boleh — seperti menambahkan wasabi dalam diet anda kerana ia adalah makanan pedas dengan sifat penahan sakit semula jadi. Anda juga boleh memasukkan lebih banyak kaldu tulang ke dalam makanan anda secara berkala.
Ia juga tidak berhenti pada makanan. Anda juga mungkin ingin melihat kaedah rolfing, kaedah penghilang rasa sakit yang memfokuskan pada manipulasi tisu lembut dan pendidikan pergerakan untuk menyusun semula struktur myofascial badan anda. Apabila anda mengalami kesakitan, sangat baik untuk mengelakkan item pro-radang dan pro-sakit seperti gula, alkohol, kafein dan lemak trans.
Sekiranya anda beralih ke NSAID untuk mengurangkan demam, anda mungkin ingin berfikir dua kali. Pertama, penting untuk diingat bahawa kecuali demam sangat tinggi, biasanya tidak berbahaya dan pertanda baik bahawa sistem imun anda berfungsi dengan baik. Tetapi walaupun tidak perlu dikhawatirkan, kebanyakan orang yang demam tidak dapat menghindarinya. Berita baiknya adalah ada cara semula jadi untuk menghilangkan demam. Anda mungkin ingin melihatnya dan mencubanya sebelum mengeluarkan pil NSAID.

Sejarah NSAID Ubat anti-radang sebenarnya mempunyai akar semula jadi pada tumbuhan dan ekstrak tumbuhan tertentu yang didapati berkesan untuk merawat radang, sakit dan demam. Keseluruhan prinsip NSAID dikatakan berulang lebih dari 5.000 tahun untuk penggunaan kulit kayu willow untuk kesakitan muskuloskeletal. Kesakitan muskuloskeletal adalah kesakitan yang mempengaruhi otot, ligamen, tendon dan tulang.
Pada tahun 1828, bahan aktif menyakitkan kulit pohon willow, salicin, diasingkan. Namun, baru pada tahun 1874 pengeluaran industri asid salisilik bermula. Kemudian pada tahun 1897, aspirin (asid acetylsalicylic) dikembangkan untuk meningkatkan daya tahan ubat penahan sakit untuk pengguna. (17)
Banyak ubat yang digunakan untuk keradangan dan kesakitan mengandungi steroid, yang mempunyai kesan sampingan yang boleh dipersoalkan sendiri. Istilah nonsteroid membezakan NSAID daripada ubat steroid-centric, yang juga mempunyai kesan anti-radang pada tubuh seperti NSAID. Nonsteroid adalah istilah yang pertama kali digunakan pada tahun 1960 untuk memisahkan ubat NSAID dari rawatan steroid yang berkaitan dengan tragedi perubatan.
Pada tahun 1960-an, indomethacin (1964) dan ibuprofen (1969) adalah beberapa NSAID bukan aspirin pertama. Banyak jenis NSAID baru telah diperkenalkan kepada pengguna sejak itu, seperti diclofenac pada tahun 1974 dan naproxen pada tahun 1976. Maju ke masa kini, dan NSAID adalah beberapa ubat penghilang rasa sakit yang paling biasa di seluruh dunia.

Pandangan Akhir Mengenai Bahaya NSAID Anda mesti berbincang dengan doktor anda sebelum menggunakan NSAID jika berusia lebih dari 60 tahun, mengambil ubat pengencer darah, atau mengalami ulser perut atau masalah pendarahan yang lain. Bagi kebanyakan orang yang sihat, kadang-kadang mengambil NSAID over-the-counter mungkin tidak menimbulkan masalah yang ketara, tetapi penggunaan yang kerap atau kronik benar-benar membuktikan dirinya mematikan. Saya selalu mencadangkan ubat penahan sakit semula jadi berbanding NSAID setiap hari.
Kesan sampingan gastrousus adalah ancaman berbahaya yang paling biasa bagi pengguna NSAID kronik. Menurut American College of Gastroenterology, kebanyakan ulser yang disebabkan oleh NSAID sembuh sebaik sahaja anda berhenti mengambil ubat sehingga lebih cepat anda berhenti mengambil NSAID semakin baik.
Kajian terbaru yang mengaitkan NSAID dengan peningkatan risiko kegagalan jantung diharapkan dapat membuat orang berhenti sebelum mendapatkan sebotol NSAID. Ya, anda ingin menghilangkan rasa sakit dan keradangan anda secepat mungkin, dan saya pasti faham bahawa anda tidak mahu menderita. Tetapi saya harap anda ingin menggunakan semua ubat dan alat penahan sakit semula jadi di luar sana supaya anda benar-benar dapat mengatasi akar masalah anda dan memberi anda kelegaan yang nyata dan berkekalan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://masterlatif.com/5-kesan-sampingan-utama-ubat-tahan-sakit-nsaid/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Apa Itu Ubat Tahan Sakit Arcoxia

Doktor Apa Itu Ubat Tahan Sakit Arcoxia

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 326 hits
DOKTOR APA ITU UBAT TAHAN SAKIT ARCOXIA 1 Nama genetik bagi ubat sintetik ini adalah Etoricoxib Ia dijual dengan nama Arcoxia oleh syarikat farmaseutikal Merck Sharp Dohme Selain itu beberapa syarikat farmaseutikal lain menjualnya menggunak...
Mat Motor Berarak Ikut Kereta Polis Selepas Di Tahan Pada Malam Minggu

Mat Motor Berarak Ikut Kereta Polis Selepas Di Tahan Pada Malam Minggu

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 147 hits
Sebuah video tular di media sosial yang menunjukkan sekumpulan mat motor ditahan pihak berkuasa di Stulang Johor kelmarin Menerusi video tersebut dapat dilihat beberapa penunggang motorsikal berarak mengikuti kenderaan polis yang berada dih...
Sajat Sudah Ditahan Ini Lokasi Ketika Di Tahan Bukan P0lis Malaysia

Sajat Sudah Ditahan Ini Lokasi Ketika Di Tahan Bukan P0lis Malaysia

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 296 hits
Kuala Lumpur Misteri kehilangan usahawan kosmetik Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau Nur Sajat kini terjawab apabila dia dilaporkan sudah ditahan pihak imigresen Thailand pada 8 September lalu
Ketahui Bahaya Kalau Suka Tahan Kencing

Ketahui Bahaya Kalau Suka Tahan Kencing

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 280 hits
Adakalanya disebabkan terlalu sibuk atau malas kita jadi tidak peduli dengan perkara perkara kecil seperti membuang air kecil Padahal kita mungkin tahu bahaya tahan kencing Sekali dua menahan kencing masih normal tetapi kalau dah selalu san...
Enam Lelaki Termasuk Lima Warga Asing Yang Berpakaian Wanita Di Tahan Dalam Ops Pasar

Enam Lelaki Termasuk Lima Warga Asing Yang Berpakaian Wanita Di Tahan Dalam Ops Pasar

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 441 hits
KUANTAN Enam lelaki termasuk lima warga asing ditahan kerana berpakaian wanita dan dipercayai terbabit dengan aktiviti tidak bermoral sekitar bandar Kuantan di sini malam tadi Timbalan Ketua Polis Daerah Kuantan Superintendan Muhammed Rizal...
Tiba Tiba Tahan Warga Emas Pengutip Barang Lusuh Polis Buka Dompet Hulur Sedekah Buat Netizen Terharu

Tiba Tiba Tahan Warga Emas Pengutip Barang Lusuh Polis Buka Dompet Hulur Sedekah Buat Netizen Terharu

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 157 hits
Sememangnya slogan polis dan masyarakat berpisah tiada sering kali kita dengar bagi memastikan semua pihak saling membantu dalam memastikan sekeliling kita berada dalam keadaan aman dan sejahtera Menerusi satu perkongsian yang dibuat oleh s...
Eksplor Pulau Sumatra Aldhy Rais Uji Daya Tahan Pelek Hsr Wheel

Eksplor Pulau Sumatra Aldhy Rais Uji Daya Tahan Pelek Hsr Wheel

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 213 hits
Setelah melakukan road trip 13 kota di Pulau Jawa pada Maret lalu kini Aldhy Rais menjelajah bagian barat Indonesia Pulau Sumatra Perjalanan ini untuk mengetes pelek HSR Wheel dari sisi ketahanan dan durabilitas di medan jalan aspal mulus h...
Polis Thai Tahan 14 Warga Myanmar Termasuk Seorang Kanak Kanak Cuba Seludup Masuk Ke Malaysia

Polis Thai Tahan 14 Warga Myanmar Termasuk Seorang Kanak Kanak Cuba Seludup Masuk Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 199 hits
SADAO 12 Sept Pihak berkuasa tempatan Thailand menahan 14 warga Myanmar termasuk seorang kanak kanak wanita yang cuba menyeludup masuk ke Malaysia melalui sempadan Thailand Malaysia Pegawai Daerah Sadao Surin Suriyawong berkata pihak berkua...
Ger4m Tengok Pipi Dia Vide0 Comel Budak Mintak Maksu Tahan Dagu Sebab Lenguh Tengok Kartun

Ger4m Tengok Pipi Dia Vide0 Comel Budak Mintak Maksu Tahan Dagu Sebab Lenguh Tengok Kartun

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 311 hits
Sebut je pasal kanak kanak pasti ada saja keletah mereka yang menghiburkan Kalau korang perasan banyak je video video ragam si kecil yang viral di Tiktok betul tak Sama dengan kisah kalini dalam perkongsian mamy sofea dia telah memuat naik ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024